Voor het 2e jaar presenteert het college deze raad een beknopte kadernota. Met de vorige begroting in het achterhoofd is er al een wat steviger ondergrond, maar nog steeds in erg grote lijnen en dus met veel interpretatieruimte. In de verschillende beleidsprogramma’s moeten de onderliggende deelplannen en nota’s meer houvast bieden en dus mede-kaderstellend zijn
Het stuk bevat tal van eufemismen. Als er bijvoorbeeld wordt gesproken van een gewijzigd zorgaanbod dan gaat dat zéker niet om een verruiming. In de commissie is e.e.a. wel verduidelijkt, maar helderder zou het zijn om de zaken meteen te benoemen zoals ze zijn.
Bezuinigen blijft noodzakelijk, maar laten we bij uitgaven onderscheid maken tussen (on)kosten en bestedingen en dan vooral de kosten reduceren.
In de kaderstellingen willen we bij programma 3 aantekenen, dat naar toezegging door uw college de definitieve locatie voor de brede school Souburg-Zuid vóór 2012 zal worden gekozen en die keuze dus niet in de kaderstelling voor 2012 hoort.
In programma 4 worden er wat termen als kwaliteit, verdunning en groen tegenaan gegooid. Verdunning leidt echter ook tot hogere woonlasten en die moet de burger wel willen en vooral kunnen dragen. Nog niet zo lang geleden is er in een nog te realiseren plan, ons allen wel bekend, het aantal te bouwen wooneenheden met bijna 50 % verhoogd om een enigszins sluitende begroting te krijgen. Moeten we ons daarop dan niet ook nog eens herbezinnen of verschuiven we dat probleem naar 2020 en verder?
Bij programma 5 hebben we uit de mond van wethouder Polderman mogen optekenen, dat de subsidies voor particuliere woningbouw weer voor hun eigenlijke doel gaan worden ingezet. Stimulering van woningverbetering in die sector is hard nodig; niet alleen in de binnenstad maar verspreid over de hele gemeente.
In de woonvisie 2009 heeft de kwaliteitsverbetering van Bossenburg een hoge prioriteit gekregen. Toch stelt u ons voor, dit probleem maar over de horizon van dit college heen te schuiven. Juist in een wijk met een bewonersleeftijd ver onder het gemeentegemiddelde is dit in onze ogen een verkeerde keuze. We dringen hier dan ook sterk aan op heroverweging.
In programma 8, de Bereikbaarheid, geeft u blijk, het belang van de Burgemeester Stemerdinglaan als hoofverkeersader in Oost-Souburg te onderkennen en hebt u de uitvoering van de werkzaamheden in 2012 terecht gehandhaafd.
Onder hetzelfde programma stelt Partij Souburg Ritthem nog eens opnieuw, dat het opschalen van de Keersluisbrug naar de oorspronkelijke 4 rijstroken noodzakelijk is. Dat geldt al bij het huidige verkeersaanbod en in de naaste toekomst neemt die behoefte nog toe.
In combinatie daarmee hoort de aanleg van de bijbehorende rotonde ook in beeld te komen. Het garagepand met lessenaardak is niet voor niets gesloopt.
De kaderstelling voor programma 9, Cultuur, is wel héél summier en geeft zo, op zich staand, nog veel bewegingsvrijheid.
Met de toezegging, dat hier de uitgangspunten van de cultuurnota medekaderstellend zijn, hebben we het vertrouwen, dat er op die plekken wordt gesneden, waar nog echt ruimte zit. Onderwijs in cultuur en kunst, zeker als het om jeugd gaat, hoort naar onze mening budgettair thuis bij de lerende stad.
In programma 10, Toerisme en Economie, zijn, in combinatie met de onderliggende nota’s de beleidslijnen goed uitgezet.
De werkgelegenheid dient op alle fronten gestimuleerd te worden. Waar werk is, lopen je inwoners niet weg en komen er zelfs bij.
Acquisitie om nieuwe bedrijven binnen onze gemeentegrenzen te halen ziet PSR daarom graag als een aparte doelstelling.
Voorzitter,
Partij Souburg Ritthem houdt het bij de genoemde toevoegingen en komt met amendementen noch moties. Dat zouden er heel wat moeten zijn om van deze nota meer dan een denkrichting te maken.
De consequentie van deze grove kaderstelling is wel, dat het debat voor een groter deel in het najaar, bij de begrotingsbehandeling zal plaatsvinden.
Lambert Prevoo, fractievoorzitter Partij Souburg Ritthem
Bron: PSR