Bijdrage PSR adviesraad dinsdag 12 april 2016.
Een evenwichtige verdeling over Europa, Nederland en Zeeland. Vanuit die solidariteit wil de PSR meedenken, meepraten en meewerken om de taakstelling van 2500 asielzoekers over Zeeland te verdelen. Evenwichtig verdelen over de 13 gemeenten uit zich het best door 2500 te delen door 13. Resultaat 200 personen per Zeeuwse gemeente. Simpel, eerlijk en draagvlak genererend.
Verbijsterd, al na het lezen van de samenvatting! Een absoluut niet acceptabel plan van B&W! Een onbezonnen actie lijkt de PSR. AZC locatie Baskensburg met minimaal 500 tot maximaal 700 opvangplaatsen voor de duur van 5 jaar. Wie verzint zoiets in een gemeente waar de “groep van een meneer” in respectievelijk 2010 (4512) en 2012 (2837) de tweede en derde partij was bij de Tweede Kamerverkiezingen. Is om die reden de openbare besluitenraad van 12 mei 2016 geschrapt? Is de veiligheid niet te handhaven cq. te garanderen? Er rest nu nog slechts het indienen van een zienswijze. Wat de PSR betreft minachting jegens de gemeenteraad. Het college moet dit wat de PSR betreft rechtzetten. Geen zienswijze maar een openbare raadsvergadering op 12 mei 2016 zoals eerder is toegezegd. De gemeenteraad geeft in een voor inwoners toegankelijke setting haar mening over dit nieuwe beleid. En neemt daarop volgend een democratisch besluit.
Onze gemeente moet volgens de PSR sociaal en solidair zijn met de zwakkeren en kwetsbaren in onze samenleving. De gemeente Vlissingen neemt haar verantwoordelijkheid, maar kent als
- artikel 12 gemeente met een lege bankrekening en een torenhoge schuld;
- ontvanger van de uiterst pittige brief van de Raad voor de financiële verhoudingen met duidelijke waarschuwing over het ambitieniveau;
- gemeente die al sterk vertegenwoordigd is in de maatschappelijke opvang;
- gemeente met in het coalitieakkoord een betere verdeling van maatschappelijke opvang over alle Zeeuwse gemeenten;
- gemeente met een sociaal zwakke structuur;
zeker haar beperkte reikwijdte voor opvang. De PSR is nog steeds verheugd met de noodkreet van een aantal burgemeesters voor kleinschalige asielopvang. Draagvlak onder inwoners is namelijk absoluut noodzakelijk. Ook de 13 Zeeuwse burgemeesters en de commissaris van de Koning zijn blij dat de ondergrens van driehonderd is losgelaten. Die COA eis was in Zeeland niet haalbaar. Kleinschalige opvang in Vlissingen, gekoppeld als satelliet aan de bestaande Middelburgse locatie. Zodoende kan direct gebruik gemaakt worden van de daar al bestaande structuren. Dan is echt sprake van Walcheren voor elkaar. De noodzaak om een soort Z4 verbond te smeden is voor de PSR totaal niet relevant gezien de taakstelling.
Opvang voor maximaal 200 personen voor maximaal drie jaar en alle kosten voor de opvang worden gedragen door de Rijksoverheid. Wat de PSR betreft zien wij liever 8 locaties van 25 personen dan 1 locatie met 200 personen. Dat is beter voor verhuurders, de spreiding over scholen en beter voor het reintegratieproces.
De Rijksoverheid staat 3 jaar garant voor vergoeding kosten gedegen huisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en bijzondere bijstand en de noodzakelijke kosten van ambtelijke inzet. Graag vooraf zwart op wit, anders zal de artikel 12 inspectie BZK niet akkoord gaan. Want onze gemeente heeft geen reserve om uit te putten.
Wat de Partij Souburg Ritthem betreft een glashelder en uitdraagbaar standpunt.
Diverse landelijke partijen geven op hun site of andere documenten aan te willen gaan voor kleinschalige opvang. Grootschalige opvang moeten we in Vlissingen niet doen.
En dan uiteindelijk bij het besluit lees je de punten 1 tot en met 9. De punten 5a, 5b en 5c hadden beter in de samenvatting verwoord kunnen worden. Wat een slechte opzet van dit raadsvoorstel. Beslispunt 9 wil de PSR vervangen zien door besluitvorming gemeenteraad op 12 mei 2016. De PSR is van mening dat een groeimodel tot ongewenste schaal zal leiden. De 500 tot 700 opvangplaatsen kunnen na een paar jaar zomaar werkelijkheid zijn. Absoluut niet acceptabel. Onze andere getallen staan inmiddels voldoende op het netvlies.
De ontwikkeling van een AZC op Baskensburg lijkt niet passend binnen de vastgestelde kaders van het Intergemeentelijk Structuurplan 2010. Het daarin geschetste beeld voor ontwikkelingen omgeving Zwembad/Baskensburgplein geeft functiemenging wonen en bedrijven aan. Bestemmingsplanmatig spelen tankstations met LPG verkoop mogelijk een rol voor de externe veiligheid. Graag ontvangt de PSR fractie op korte termijn een memo van het college over mogelijke consequenties vanuit of het Intergemeentelijk Structuurplan 2010 of het vigerende bestemmingsplan voor de opvanglocatie. Indien relevant ook een planning voor een wijziging van door de gemeenteraad vastgestelde plannen.
Tot slot nog een opmerking over de kosten voor statushouders. Wat de PSR betreft een relevant punt. Het aantal statushouders zal de komende jaren sterk stijgen. Er is nog volop onzekerheid in welke mate de Rijksoverheid meerjarig gaat bijdragen in de kosten van uitkeringen, huisvesting en inrichtingskosten, scholing, gezondheidszorg om er maar een paar te noemen. De PSR verzoekt het college om Zeeuws breed hierover het gesprek aan te gaan en de gemeenteraad hierover te informeren.