Alle gemeenten worden weer zelf verantwoordelijk voor Beschermd Wonen dankzij de werkzaamheden van de commissie Dannenberg. Dit afbouwen staat ook benoemd in het coalitieakkoord voor deze raadsperiode. Wat de PSR betreft regelen de andere Zeeuwse gemeenten vanaf morgen het Beschermd wonen zelf. Dat voorkomt een hele boel bestuurlijke drukte over het verdelen van financiële middelen.
Deze landelijke Commissie had drie opdrachten:
- Een visie ontwikkelen op de toekomst van Beschermd Wonen. De overheveling van Beschermd Wonen aan gemeenten heeft een relatief korte aanloop gekend. Gemeenten willen Beschermd Wonen anders dan onder de AWBZ vormgeven, een visie hierop is echter nog niet opgesteld. Er zijn raakvlakken met maatschappelijke opvang maar ook met ambulante begeleidingsvormen en begeleid wonen. De visie kan dan ook (mede) bepalend zijn voor de besluitvorming over financiering en samenwerking tussen gemeenten.
- Principes vaststellen voor een nieuw verdeelmodel voor het budget Beschermd Wonen. Bij de overheveling van de taak naar gemeenten is gekozen voor een tijdelijke constructie om het budget van bijna 1,4 miljard euro te beleggen bij 43 de centrumgemeenten voor maatschappelijke opvang. De verdeling van voor 2015 is als uitgangspunt genomen voor het huidige verdeelmodel in afwachting van een nieuw model. Dit nieuwe model zal uiteindelijk worden opgesteld door het Rijk.
- Voorstel doen voor de gewenste samenwerking tussen gemeenten. Nu zijn de centrumgemeenten voor maatschappelijke opvang nog verantwoordelijk voor de organisatie van beschermd wonen. De commissie zal adviseren over hoe dit in de toekomst het best kan worden georganiseerd.
De afbouwregeling conform de commissie Dannenberg loopt over langere termijn. De middelen die verdeeld gaan worden over alle gemeenten zullen de eerste jaren via de huidige objectieve verdeling van de Wmo verdeeld worden. In de komende jaren worden gegevens verzameld over de objectieve kenmerken van gemeenten met betrekking tot beschermde woonplekken, zodat zo spoedig mogelijk en uiterlijk per 1 januari 2022 een objectief verdeelmodel Wmo inclusief beschermde woonplekken met voldoende onderbouwing kan worden toegepast.
Onze accountant EY heeft tijdens de samenstelling van de Jaarrekening 2015 bemerkingen gemaakt wat betreft de eindverantwoordelijkheid van de Centrumgemeente gelden. De Centrumgemeente gelden behoren tot de algemene middelen van onze gemeente. Beschermd wonen gaat over groot geld. De eindverantwoordelijkheid bij de gemeente Vlissingen is dus ook groot.
Blijft voor de PSR de hartenwens om zo spoedig mogelijk, uiterlijk per 1 januari 2022, conform het advies van de commissie Dannenberg alle Zeeuwse gemeenten verantwoordelijk te maken voor een beschermd thuis!