Vanaf 1 juli 2019 mogen de fietsers geen smartphone meer gebruiken in het verkeer.
Geen gevaar of hinder veroorzaken met fiets.
Als u fietst, mag u geen gevaar zijn voor andere weggebruikers. Dit staat in artikel 5 en 6 van de Wegenverkeerswet 1994. Veroorzaakt u wel een gevaarlijke situatie? Dan kunt u beboet of veroordeeld worden. Dit geldt ook als u een verkeersongeval veroorzaakt waarbij iemand overlijdt of zwaar gewond raakt
Wat gaat er veranderen?
Voor al het gemotoriseerd verkeer is het sinds 2002 al verboden om achter het stuur te bellen of te appen. Het verbod is nu uitgebreid met alle elektronische apparaten, dus ook de laptop, de mobiele navigator of geluidsdragers als de iPod. Fietsers vallen nu ook onder dat verbod omdat volgens de minister „de verleiding van het bellen of van het lezen en schrijven van berichten onderweg” te groot is geworden.
Waarom nu die wetswijziging?
Sinds 2002 is er veel meer bekend over de risico’s. Uit verschillende onderzoek blijkt dat automobilisten en fietsers 10 procent van hun reistijd besteden aan bellen of appen en dat het bellen via een handheld telefoon de kans op een ongeval verdubbelt. De Tweede Kamer drong dan ook al langer aan op aanscherping van het verbod.
Wat mag er nu wel en niet?
Wie in het verkeer een mobiel elektronisch apparaat in zijn handen heeft, is in overtreding. Handsfree navigeren en muziek luisteren is wel toegestaan. Bijvoorbeeld via een koptelefoon waarmee u het apparaat bedient. U moet wel zorgen dat u het omgevingsgeluid nog hoort. De mobiele navigator op de fiets mag, zolang het maar geen afleiding vormt.
Als u stilstaat mag u uw telefoon of ander mobiel elektronisch apparaat wel vasthouden en gebruiken.
Is het verbod handhaafbaar?
Een fietser die bellend of append gesignaleerd wordt, is zichtbaar en dus makkelijk te traceren en aan te houden. De boete voor het gebruik van een telefoon op de fiets wordt 95 euro.
Is er draagvlak voor?
Volgens de Fietsersbond, de ANWB en andere belangengroepen in het wegverkeer wel degelijk. De Fietsersbond erkent dat mobiel telefoongebruik op de fiets gevaarlijk is en ten koste van de verkeersveiligheid gaat. Uit een door hun uitgevoerd onderzoek blijkt dat zes op de tien jongeren onderweg hun mobieltje gebruiken. Vooral voor navigatie.
De Fietsersbond voorziet wel grote uitvoeringsproblemen bij de inwerkingtreding en de handhaving van het telefoonverbod voor fietsers.
De bond pleit dus voor een technologische oplossing. Eentje die verder gaat dan de vrijwillige fietsmodus en automodus. Volgens de Fietsersbond is de enige oplossing in een automatische moliliteitsmodus via de telefoonproducenten. Zo’n mobiliteitsmodus schakelt de mogelijkheid om te appen en te bellen uit maar belangrijke functies zoals navigatie, muziek en noodoproepen blijven wel beschikbaar.
De Fietsersbond participeert in MONO, de landelijke campagne tegen afleiding in het verkeer en roepen fietsers op om vrijwillig hun telefoon in hun zak te houden