Vlissingen: Natuurlijk wil iedereen schoon, heel en veilig!
Op 21 juli 2016 hebben elf raadsfracties unaniem de motie “Aktie! voor de Aagje Dekenstraat” aangenomen. Deze motie is door het college van B&W overgenomen. De belangrijkste opdracht van de motie: “Om voor 1 oktober 2016 een Plan van aanpak aan de gemeenteraad aan te bieden met maatregelen om de Aagje Dekenstraat het gewenste beeld van schoon, heel en veilig te geven”.
In januari 2017 is in overleg met vertegenwoordigers van omwonenden en ondernemers in de wijktafel Scheldebuurt het Plan van aanpak Scheldebuurt vastgesteld. Met als doelstelling: “het verbeteren van de leefbaarheid in de Scheldebuurt door een gezamenlijke aanpak van de overlast gevende factoren door de buurtbewoners, gemeente en andere partners”. Hieruit volgt een directe relatie met het actieplan drugsoverlast. Evenzo de aanpak van notoire overlastgevers en de aanpak van huisjesmelkers.
In het Uitvoeringsprogramma Integraal Veiligheidsbeleid 2018, welke de gemeenteraad in december 2017 heeft ontvangen, wordt een vervolg gegeven aan de integrale aanpak vanuit het sociaal domein, handhaving en fysieke leefbaarheid. Het actieplan beheersing druggerelateerde overlast is eind 2018 geëvalueerd. Ik geloof niet dat over de Raadsinformatiebrief en het Uitvoeringsprogramma vragen zijn gesteld. De raad was in december 2017 juist gevraagd om een zienswijze te geven. Ook in december 2017 is de Beleidsregel gebiedsontzeggingen Vlissingen 2017 van kracht geworden. Een instrument in de aanpak van de onacceptabele overlast.
In 2017 is de Wijktafel Scheldebuurt opgericht. De Scheldebuurt betreft het gebied dat wordt begrensd door de Hellingbaan, Aagje Dekenstraat, Badhuisstraat, Paul Krugerstraat, van Dishoeckstraat en de Willem Ruysstraat. De deelnemers van de wijktafel bestaan uit een vertegenwoordiging vanuit de wijk. Doelstelling was het verbeteren van de leefbaarheid in de Scheldebuurt door een gezamenlijke aanpak van de overlast gevende factoren door de buurtbewoners, gemeente en andere partners. Het Plan van Aanpak is door de deelnemers in 2019 geëvalueerd, het college is akkoord gegaan om het wijkoverleg te continueren. Daarmee willen alle partijen borgen dat de Scheldebuurt vanuit de gemeente de prioriteit en capaciteit blijft houden die nodig is om de leefbaarheid in de wijk te verbeteren overeenkomstig de doelstelling van het actieplan.
In juni 2018 stelde de fractie van de CU vragen over de aanpak drugsoverlast. In de antwoorden is te lezen dat: “Het een illusie is om te menen dat de druggerelateerde overlast binnen de gemeente Vlissingen geheel kunnen laten verdwijnen. de drugsproblematiek en de daaraan te relateren overlast is een landelijk probleem en kan niet binnen de gemeentegrenzen van Vlissingen worden opgelost”.
Na de zomer 2018 was er een werkbezoek aan de politie waar een toelichting is gegeven op de gezamenlijke aanpak van het actieplan vanuit het perspectief van de politie.
Donderdag 11 april 2019 heeft de gemeenteraad unaniem het Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 aangenomen. Evaluatie, analyse en conclusies over de periode 2015-2018 met meetbare effecten. De vijf nu actie voerende partijen hebben niets ingebracht tijdens de behandeling. Het beeld uit voornoemd document is heel wat genuanceerder dan nu in de publiciteit is gebracht.
De vijf geprioriteerde veiligheidsthema’s zijn:
- 1. Veilige woon- en leefomgeving; thema sociale kwaliteit;
- 2 Veilige woon- en leefomgeving; thema subjectieve veiligheid/veiligheidsbeleving;
- 3. Jeugd en veiligheid; thema’s; Veilig opgroeien en overlastgevende jeugd;
- 4. Integriteit en veiligheid; thema georganiseerde/ondermijnende criminaliteit;
- 5. Fysieke veiligheid; brandveiligheid.
Het nieuwe Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 zal jaarlijks worden geoperationaliseerd in een uitvoeringsprogramma. In dit Uitvoeringsprogramma worden door te voeren acties nader gepreciseerd wat betreft mensen en middelen. Het jaarlijkse Uitvoeringsprogramma wordt door het college vastgesteld en ter kennisneming aan uw raad gestuurd.
De huidige coalitie heeft zeker aandacht voor handhaving, recent zijn er twee boa’s bijgekomen. Een welkome uitbreiding. Ieder gemeenteraadslid kan bij de burgemeester aankloppen voor gewenste informatie of het geven van op –en/of aanmerkingen op zijn handelen. De vragen aan de burgemeester moeten dan gaan over de effecten van de aandacht en inzet door de gemeente, politie en wijktafel. Zijn er meer of minder meldingen dan in 2016? Is er meer of minder ervaren overlast? Is er inderdaad meer straathandel? Eerst de feiten op tafel. Naar onze mening is er een betere weg om te bewandelen dan zeggen dat de maat is vol en het dan maar over de muur gooien bij de ander, zoals deze partijen nu doen. In het persbericht van 6 september 2019 staan hele harde woorden. Misschien voor een deel ook nog terecht, maar het politiek breed bespreekbaar maken is er niet bij. Om te zien of er gezamenlijk nog extra stappen gezet moeten worden, maar nee hoor ik lees dat er sprake is van falend bestuur. Dat zijn ook de vertegenwoordigers van de vijf partijen, gemeenteraadsleden. De onmacht springt eruit, en onze gemeente krijgt een forse schop onder de kont. Veel geroeptoeter maar weinig oplossingsgerichte uitingen. Zo eensgezind als in 2016 zo verdeeld in 2019.
Tot slot, onze gemeente kent door het persbericht weer veel rumoer en een zeer slechte reclame voor onze gemeente. Maar weg met de criminelen, straathandel en overlast is wel heel makkelijk roeptoeteren. Welk beeld roepen partijen op buiten onze gemeente? Het probleem net als in 2016 weer bespreekbaar maken is een betere richting om het woon- en leefklimaat binnen de grenzen terug te krijgen dan wel te houden. Maar het advies is: lees eerst de stukken van april 2019 nog eens door.
Rijnco-Jan Suurmond