De fractie van de PSR heeft vragen gesteld over de onveilige situaties in de Vlissingsestraat. Hieronder kunt u de reactie van het college lezen.
Vraag 1
Is het College bekend met de onveilige situaties die ontstaan door structurele snelheidsoverschrijdingen in de Vlissingsestraat?
Ons antwoord
Uit onze data blijkt dat er geen structurele snelheidsovertredingen zijn in de Vlissingsestraat. Er zijn wel incidentele gevallen waarin er te hard wordt gereden. Over het algemeen voldoet de gemeten snelheid voor het grootste deel van de Vlissingsestraat aan de norm. Enkel tussen de Bermweg en de Watertoren zien we een lichte overtreding terugkomen.
Vraag 2
Herkent het College de signalen die de PSR ontvangt van de bewoners met betrekking tot de verkeerssnelheid overlast?
Ons antwoord
Wij hebben ook enkele signalen ontvangen maar de objectieve data geven geen aanleiding om hier prioriteit aan te geven.
Vraag 3
In een aantal gevallen is door de aanwonenden contact gezocht met de gemeente m.b.t. de verkeersproblemen. Wat is de status van deze gesprekken/contacten en wat is het vervolg traject van deze gesprekken/contacten?
Ons antwoord
In deze contacten onderzoeken we de klachten aan de hand van de data die we bezitten. In het geval van de Vlissingsestraat hebben we aangegeven geen maatregelen te treffen
vooruitlopend op het verkeerskundig onderzoek dat we nog gaan uitvoeren naar de functie en inrichting van de Vlissingsestraat.
Vraag 4
Hoeveel en welke klachten heeft het College van bewoners ontvangen inzake de genoemde weg?
Ons antwoord
In de periode 2016 t/m 2021 hebben we 170 meldingen over de Vlissingsestraat in ons melddesksysteem ontvangen. Deze meldingen bestaan voornamelijk uit onderhoudszaken
en meldingen over parkeeroverlast. Er zitten geen meldingen bij die betrekking hebben op snelheid. In Verseon zijn over diezelfde periode 2 meldingen geregistreerd over snelheid.
Vraag 5
Wat zijn de richtlijnen om te handhaven/controleren op snelheid op 50 km wegen en welke rol spelen klachten om actief controle in te gaan zetten?
Ons antwoord
De richtlijnen om te controleren op een 50 km weg is dat de weginrichting moet voldoen aan de normen. De inrichting van de Vlissingsestraat is eerder een combinatie tussen een erftoegangsweg en een gebiedsontsluitingsweg en daarmee meer een ‘grijze’ weg. Er moet een duidelijke aanleiding zijn op basis van data dat er een snelheidsprobleem is. Daarnaast dient er een duidelijke tijd of locatie van de overschrijding bekend te zijn. Het moet fysiek
mogelijk zijn om op een rechtstand te meten en er is een capaciteitsvraagstuk. Er is onvoldoende capaciteit om op iedere weg op snelheid te handhaven.
Vraag 6
Kan het College een overzicht geven wanneer en hoe er is gehandhaafd/ gecontroleerd in de Vlissingsestraat in de afgelopen 5 jaar wat betreft snelheid? En kan het College een overzicht geven van de resultaten van deze controles?
Ons antwoord
Op dit moment is de Vlissingsestraat niet in beeld bij de politie als weg met snelheidsprobleem. Er zijn dan ook geen snelheidscontroles uitgevoerd.
Vraag 7
Als blijkt dat er afgelopen 5 jaar geen handhaving/controles uitgevoerd zijn, is het College dan bereid om gehoor te geven aan de bewoners en een zogenaamd dynamisch bord (een smiley bord met een snelheidsmeter) te plaatsen? Dit bord kan de snelheid van passerend verkeer registreren en de informatie vrij geven waar de politie op kan
anticiperen. Indien nee, waarom niet?
Ons antwoord
Een matrixbord kan ingezet worden om weggebruikers extra te attenderen. Indien de bewoners dit wensen kunnen we in overleg enkele weken een matrixbord plaatsen. Deze borden kunnen ook meten maar door het snelheidsremmende effect van de borden is deze data niet betrouwbaar en vermoedelijk niet geschikt als onderbouwing voor handhaving.
Indien uit de data wel relevante informatie komt kan de politie deze data gebruiken om gericht een keer te handhaven.
Vraag 8
Gezien het feit dat de eenheid Zeeland-West-Brabant zogeheten Leer- en Ontwikkelplekken (LOP’s) onder andere in Vlissingen organiseert en 64 agenten hun opleiding binnenkort in onze gemeente zullen volgen, is het college met de PSR het eens dat dit extra mogelijkheden voor handhaving op de Vlissingsestraat biedt? Zo ja, hoe denkt het college dit dan te bewerkstelligen? Indien nee, waarom niet?
Ons antwoord
Er ontstaat met de LOP’s inderdaad extra capaciteit bij de politie maar deze wordt ingezet in heel Zeeland. Er kunnen dus inderdaad meer snelheidscontroles uitgevoerd worden. Het is maar de vraag of deze extra inzet op de Vlissingsestraat het beste tot zijn recht komt.
Vraag 9
Is het College het met de PSR eens dat de huidige inrichting van de Vlissingsestraat (zeker vanaf de kruising met de Kromwegsingel/Zeewijksingel tot de Watertoren) het racen niet afremt maar juist stimuleert?
Ons antwoord
De inrichting en het gebruik van de Vlissingsestraat is al langer een vraagstuk. Wij wachten eerst de resultaten af van het onderzoek naar de Vlissingsestraat dat we laten uitvoeren. Uit de nu bekende data komt niet naar voren dat de inrichting zorgt voor structurele snelheidsovertredingen.
Vraag 10
Is het college bereid verkeersremmende maatregelen in de Vlissingsestraat te treffen? De PSR denkt bijvoorbeeld aan plaatsen van de dynamische snelheidsmeter en/of het aanbrengen van ribbelstroken (dwars op de rijrichting). De ribbelstokken (rammelstroken) worden als wegremmers met succes bij onze buurlanden toegepast. Het is een simpele en zeer effectieve maatregel. Zo nee, waarom niet? Zo ja, kan het College een indicatie geven wanneer deze maatregelen, afgestemd met de omwonende, gerealiseerd kunnen worden?
Ons antwoord
Op dit moment zien wij geen aanleiding om snelheidsremmende maatregel te treffen. In overleg met bewoners zijn wij bereid om een matrixbord te plaatsen en deze data aan de politie te overhandigen.
Vraag 11
Is het College bereid om samen met aanwonenden, Buurtvereniging Vlissingsestraat en Kromwegsingel, de politie en de BOA’S naar de veiligheid op de genoemde straat te kijken en maatregelen te nemen als er mogelijkheden zijn om de veiligheid te verbeteren? Zo ja, kunt u aangeven welke wegen u hiervoor gaat bewandelen. Indien nee, waarom
niet?
Ons antwoord
Op dit moment zien wij geen aanleiding om snelheidsremmende maatregel te treffen. In overleg met bewoners zijn wij bereid om een matrixbord te plaatsen en deze data aan de politie te overhandigen. Wij zullen contact opnemen met de Buurtvereniging Vlissingsestraat om dit in gang te zetten.
Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht