De PSR heeft artikel 34 vragen gesteld aan het College van B&W over de beperkte beschikbaarheid van woningen. Hieronder vindt u de vragen met de antwoorden van het College.
In het adviesrapport “Een thuis voor iedereen” van de interbestuurlijke werkgroep versterking beleid huisvesting aandachtsgroepen van 8 juli 2021 staat:
“Het huisvesten van statushouders is een wettelijke taak. Dat betekent dat er lokaal, mede vanwege de woningtekorten, weinig ruimte overblijft om andere kwetsbare groepen prioriteit te geven bij huisvesting.”
Aandachtsgroepen, voorbeelden naast statushouders zijn sociaal- en medisch urgenten, dak- en thuislozen, uitstroom intramurale situatie, zijn groepen mensen met minder kansen dan anderen op de woningmarkt.
Vragen
- Hoeveel statushouders moet onze gemeente dit jaar nog huisvesten?
College In de eerste 6 maanden van 2021 moest de gemeente Vlissingen 34 statushouders huisvesten. Voor de tweede heft van 2021 bedroeg de taakstelling 28 statushouders. In totaal moesten er op 1 oktober 2021 nog 39 personen gehuisvest worden, waaronder na-reizigers die intussen al gearriveerd kunnen zijn en gehuisvest zijn, en die nog niet in deze cijfers terug te vinden zijn. Desondanks is de verwachting dat wij deze taakstelling niet helemaal gaan realiseren binnen de resterende termijn van drie maanden. Voor 2022 verwachten we de eventueel resterende achterstand wel in te lopen, omdat de nieuwe taakstelling voor de eerste helft van 2022 maar 25 personen bedraagt en er nu wel veel woningen gebouwd worden.
- Zijn daarvoor voldoende woningen beschikbaar?
College De beschikbaarheid van woningen is op dit moment nog een groot probleem, er komen weinig sociale huurwoningen vrij per maand. De corporaties geven aan dat zij ook niet van te voren weten hoeveel woningen er in de komende tijd vrij komen. Wel werken wij er samen hard aan om voldoende woningaanbod te krijgen, mede door te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om snel flexwoningen te realiseren voor deze doelgroepen. En door de komende jaren veel meer nieuwbouw te realiseren dan afgelopen jaren. Daarnaast zullen we waar mogelijk ook woonruimte aanbod van particulieren proberen te krijgen en te benutten.
- Heeft uw college al afspraken in Zeeuws verband gemaakt over opvang asielzoekers en/of de opname van extra statushouders?
College Deze afspraken worden nu voorbereid. Sinds begin september worden hier bestuurlijke en ambtelijke overleggen over gevoerd met alle Zeeuwse gemeenten, de provincie Zeeland en het rijk (BZK en het Ministerie van Justitie en Veiligheid en het COA). Daarbij wordt onderzocht welke mogelijkheden (gebouwen en/of locaties) er zijn die hiervoor geschikt zouden kunnen zijn of geschikt gemaakt kunnen worden. Dit speelt ook in het kader van de wens van het rijk tot flexibilisering van de asielketen, wat overigens niet onder de reguliere taakstelling valt. Zodra er meer over deze te maken afspraken bekend is kunt u daar nader over geïnformeerd worden.
- Indien sprake is van extra opname statushouders zijn daarvoor dan voldoende geschikte woningen beschikbaar?
College De taakstelling zelf is al opgehoogd en wordt nu niet extra verhoogd, zie het antwoord op vraag 1. In het kader van de wens van het rijk tot meer flexibilisering van de asielketen wordt wel onderzocht of er via tijdelijke huisvesting door middel van flexwoningen voor die oproep wat extra gedaan kan worden. Dat valt niet onder de taakstelling, maar maakt de reguliere huisvesting daarna wel makkelijker, waarna ze wel mee tellen voor de (reguliere) taakstelling. Hierover hebben we ook regionaal overleg op Walcheren met Veere en Middelburg en de provincie Zeeland. Zie ook het antwoord onder vraag 3. Zodra hier meer over bekend is kunt u daar ook nader over geïnformeerd worden.
- Welke consequenties heeft de wettelijke taak huisvesten statushouders in relatie tot huisvesting voor de in de inleiding genoemde aandachtsgroepen?
College De gemiddelde wachttijd is opgelopen van 12 maanden tot 18 maanden in de afgelopen jaren, en daar zijn meerdere oorzaken voor. Er is weinig nieuwbouw geweest en minder uitstroom naar duurdere huurwoningen, ook niet vanuit de sociale huursector naar koopwoningen, terwijl er wel veel vraag is naar sociale huurwoningen. Wij werken er hard aan om de wettelijke taakstellingen telkens binnen de gestelde termijnen te realiseren, als is dat niet makkelijk. Daarnaast werken wij ook hard aan het huisvesten van de andere (genoemde) aandachtsgroepen. Komend jaar komen er veel nieuwe woningen bij, waardoor er meer ruimte beschikbaar moet komen. En wij richten onze aandacht zoals gezegd ook op flexwonen (een flexibele schil om de woningmarkt), mede voor andere spoedzoekers, en maken wij daar ook afspraken over met de corporaties.
- Welke voorraad is er in onze gemeente beschikbaar voor de aandachtsgroepen niet zijnde statushouders?
College Daarvoor is de reguliere bestaande woningvoorraad beschikbaar en alles wat we kunnen toevoegen via nieuwbouw, transformatie, verbouw en flexwoningen. Komend jaar komen daar (netto) ruim 50 sociale huurwoningen bij, en verwachten de corporaties circa 400 mutaties in 2022. Dit is overigens wel dezelfde voorraad waar ook de statushouders in worden gehuisvest. Er is maar één woningvoorraad. Woningzoekenden maken de grootste kans op een woning bij een open markt met zo min mogelijk labels of hokjes
- Hoe gaat uw college zorgdragen voor geschikte woningen in het kader van de niet vrijblijvende Norm voor Opdrachtgeverschap (NvO) bij Maatschappelijke Ondersteuning en Beschermd Wonen?
College Ook daarover zijn en worden afspraken gemaakt met de andere gemeenten op Walcheren en met de woningcorporaties. Het is de bedoeling dat deze afspraken tussen gemeenten – woningcorporaties – zorgaanbieders in het voorjaar 2022 ook vastgelegd worden in een convenant.
- Kunt u een overzicht verstrekken met een totaalbeeld over vraag en aanbod van huisvesting voor de genoemde aandachtsgroepen?
College Nee, dat is er niet, want zoals gezegd zijn de woningen niet gelabeld
- Gaat uw college of Zeeuws breed via OZO de Rijksoverheid oproepen om niet alleen financiën beschikbaar te stellen maar om op de korte termijn ook de noodzakelijke wet- en regelgeving voor snel bouwen te realiseren?
College Ja. Naast financiële inzet dringen wij inderdaad ook aan op soepelere regelgeving met minder belemmeringen. Zowel in OZO verband, als wel via de Zeeuwse lobby in Den Haag, als wel op werkbezoeken en op andere gelegenheden.
- Is er sprake van Zeeuwse inzet door het OZO richting ministeries en Tweede Kamer om de wooncorporaties in de gelegenheid te stellen om voldoende sociale woningbouw te kunnen realiseren?
College Ja. Dat gebeurt op meerdere fronten. Bijvoorbeeld op het vlak van spelregels en financiën (zoals afschaffing van de verhuurdersheffing en het ook mogen bouwen van middenhuur, starterswoningen en koopwoningen, mede voor de doorstroming) dringen wij gezamenlijk aan op meer ruimte, als wel op bredere inzet van subsidies als de WBI en het VH-Fonds, waarmee (sociale) woningen betaalbaarder kunnen worden en beter geïsoleerd, verduurzaamd en opgeknapt.