Zowel Delta als KPN zijn op diverse locaties bezig met het (onafhankelijk van elkaar) aanleggen van een uitgebreid glasvezelnetwerk. Deze werkzaamheden hebben volgens de PSR factie gevolgen voor de veiligheid, leveringszekerheid van gas, water en elektriciteit en zeker niet in de laatste plaats de gevolgen voor de kwaliteit van het straatwerk. Vooral op de stoepen is de situatie wat partij Souburg Ritthem betreft zorgelijk.
Stoep open, graven en groene kabel van Delta er in en de stoep weer dicht. Zo begon het karwei. Maar een paar weken later, weer de stoep open, graven en oranje kabel van KPN er in en de stoep weer dicht. Iedereen kan begrijpen dat wanneer er in een tempo gewerkt wordt zoals nu, dat de kwaliteit van het werk er niet beter van zal worden. Dat is dus nu te zien aan “onze” bestrating, maar het heeft ook regelmatig gevolgen voor gasleidingen, waterleidingen en elektriciteitskabels! Dat kan ongewenste en zelfs gevaarlijke situaties opleveren!
Partij Souburg Ritthem heeft zorgen en heeft daarom aan het college van B&W vragen gesteld over de werkzaamheden, de veiligheid en over de kwaliteit van de afwerking van de bestrating. Hieronder kunt u onze vragen met de beantwoording vanuit het college nog eens rustig doorlezen. .
- Waarom wordt in de gemeente Vlissingen het glasvezelnetwerk van Delta en KPN niet tegelijkertijd aangelegd? Dus één keer graven voor 2 kabels? Naar wij vernomen hebben lukt het in één keer aanleggen van de kabels in andere gemeentes wel.
- Er hebben herhaalde, zeer pittige gesprekken plaatsgevonden met de providers om de samenwerking tot stand te brengen. We hebben echter te maken met concurrerende partijen. De providers werken daarnaast elk met andere technieken om glasvezel aan te leggen, waardoor het zeer lastig is om de uitrol samen te doen. Waar de ene provider werkt met zgn. PoP-stations (grote verdeelstations) werkt de andere met zgn. straatkasten. Dit zorgt ervoor dat de aan te leggen tracés niet overal exact hetzelfde zijn.
- Verder geldt dat elke provider een verzoek tot aanleg van een glasvezelnetwerk kan indienen (nu maar ook in de toekomst). De gemeente heeft daarbij een gedoogplicht met betrekking tot de aanleg. Het college wil uiteraard graag dat onze inwoners de mogelijkheid hebben om gebruik te maken van een toekomstbestendig netwerk. Als meerdere providers een netwerk aanleggen, hebben onze inwoners het grote voordeel dat zij zelf kunnen kiezen van welke provider zij gebruik willen maken.
- Is het college op de hoogte van het feit dat zeer regelmatig (wekelijks) gasleidingen, elektriciteitskabels en datakabels worden geraakt door de werkzaamheden (graven en boren)?
- Ja, hier is inderdaad sprake van en het college is hiervan op de hoogte. Dit is zeker ook een punt van aandacht. We sturen hierop door hier tijdens de bouwvergaderingen/ operationeel overleg regelmatig aandacht aan te besteden. Het aantal bij het college bekende meldingen is, gezien het feit dat het hier een zeer grootschalige uitrol betreft, beperkt.
- Zo ja, is het college het met de PSR eens dat dit gevaarlijke situaties kan opleveren? Zo nee, wat gaat het college doen om wel volledig op de hoogte te zijn?
- Gevaarlijke situaties voorkomen we door het proces dat gevolgd wordt: er wordt voorafgaand aan het project een klicmelding (check waar kabels en leidingen liggen) gedaan, proefsleuven gegraven, er worden toolboxmeetings met de ploegen gehouden voordat ze aan de slag gaan etc. Daarnaast zetten 1,5fte toezichthouders in om toe te zien op de kwaliteit en de veiligheidsvoorschriften.
- Spreekt het college de aannemers aan op hun (blijkbaar) niet zorgvuldig werken in de buurt van dergelijke ondergrondse leidingen en kabels? Of doet bijvoorbeeld de Veiligheidsregio Zeeland dat?
- Dat doen we inderdaad. In principe zetten we hiervoor de toezichthouder in. Bij herhaalde constateringen bespreken we dit tijdens de bouwvergaderingen en er wordt waar nodig extra aandacht besteed tijdens (herhaalde) toolboxmeetings.
- Is het college op de hoogte van het op 26 april 2022 doorboren, met een zogenaamde boorkogel, van de hoofdwaterleiding in de Vlissingsestraat in Oost Souburg?
- Ja.
- Zo ja, is het college het met de PSR eens dat ook dit te wijten is aan onzorgvuldigheid van de aannemer of door een onvolledige registratie (Klic systeem) van het ondergrondse leidingwerk.
- Mee eens.
- Wie wordt wettelijk aansprakelijk gesteld en wie draagt de kosten voor het herstelwerk van de gemeentelijke infrastructuur in de casus Vlissingsestraat? Te denken valt aan de bestrating (asfalt, stoep en klinkers), ondergrond en de riolering die ook beschadigd raakte en vol zand is gestroomd.
- KPN/de aannemer zijn direct aansprakelijk gesteld voor alle geleden materiële schade en alle door de gemeente geïnvesteerde uren. Inmiddels is een schaderapport opgesteld.
- In onze gemeente wordt de bestrating van vooral trottoirs vanwege de aanleg van glasvezel minstens 2 keer geopend en weer terug gelegd. Na de eerste keer (Delta kabel) was de bestrating nog enigszins netjes, maar na de tweede keer openen en sluiten (KPN) is de situatie van het straatwerk op veel locaties zondermeer slecht te noemen. Het kan zelfs gevaar voor voetgangers opleveren door struikelen of verzwikken! Is het college op de hoogte van dit slechte straatwerk?
- Er valt niet aan te ontkomen dat de bestrating enigszins in kwaliteit achteruit gaat. Hiervoor ontvang de gemeente dan ook degeneratiekosten. Ter verduidelijking: de aannemer heeft zgn. aanlegploegen en herstelploegen. Dit betekent dat er enige tijd zit tussen de grove uitvoering en de definitieve afwerking en oplevering. Soms zit hier enige tijd tussen en dit kan leiden tot tussentijdse klachten. Tijdens het laatste bouwoverleg is met de aannemer afgesproken dat hier maximaal 2 weken tussen mag zitten. Gezien de grootte van de aanleg is het aantal klachten naar verhouding beperkt. Ook hiervoor is regelmatig aandacht tijdens bouwvergaderingen/ toolboxmeetings.
- Voert de gemeente regelmatig controles uit op de kwaliteit van het geleverde straatwerk en hoe of door wie worden deze controles gedaan? Daarnaast wil de PSR graag inzage in de afspraken, die met de aannemer(s) zijn gemaakt, over de kwaliteit van de herbestrating.
- De gemeente heeft eigen toezichthouders in dienst die minstens twee maal per dag en soms tussentijds een controle uitvoeren op de geleverde kwaliteit en veiligheid. De kwaliteit van de herbestrating is geborgd d.m.v. het “Handboek Kabels en Leidingen Zeeuwse Gemeenten”. Hierin zijn alle afspraken vastgelegd t.a.v. de te leveren kwaliteit bij herbestrating.
- Is het college het met de PSR eens dat slordig en gehaast uitgevoerde graafwerkzaamheden op langere termijn meer onderhoud zullen vergen (door verzakkingen, verschuivingen, inklinken, breken van de bestrating). Kunnen de aannemers (ook nog) op latere termijn aansprakelijk gesteld worden voor de ontstaande schade? Graag toelichting.
- Zoals gezegd vindt er regelmatig controle plaats op de kwaliteit en slordig uitgevoerde werkzaamheden worden niet geaccepteerd. Beperkte achteruitgang in kwaliteit is niet te voorkomen en hiervoor innen we de degeneratiekosten. Aannemers kunnen nog één jaar aansprakelijk gesteld worden bij buitenproportionele verzakking van opgeleverd en goedgekeurd hersteld straatwerk. Als norm voor “buitenproportioneel” wordt een verzakking aangehouden van meer dan 0,03 m.
- Partij Souburg Ritthem gaat er van uit dat het straatwerk hersteld gaat worden naar een kwalitatief goed niveau en vraagt het college of dit herstel op korte termijn opgepakt gaat worden?
- We kennen uiteraard de exacte locaties van de foto’s niet. Een eerste indruk is dat veel van de foto’s situaties betreft waar nog geen definitieve oplevering heeft plaatsgevonden. Zoals gezegd moet de kwaliteit voldoen aan de eisen zoals vastgelegd in het Handboek en vindt hierop toezicht plaats. Overigens moet bestrating die terug wordt gelegd iets bol liggen omdat dit nog in moet klinken