De PSR heeft begin mei vragen gesteld over veiligheid op het Badstrand. Opnieuw is er door een schip een grote hekgolf veroorzaakt die badgasten onaangenaam verrast. Ondertussen hebben we de antwoorden ontvangen en verwerkt op deze website.
In de toeristische visie wordt er gesproken over ambities om in 2030 in onze gemeente 500.000 extra dagjesmensen te mogen verwelkomen. Dat betekent veel bezoekers die in het zomerseizoen gebruik gaan maken van onze stranden. In december 2021 meldde de wethouder dat Vlissingen mensen op het Badstrand wil waarschuwen voor passerende schepen die een hekgolf kunnen veroorzaken. Het is de bedoeling dat strandgangers een waarschuwingssignaal krijgen zodra er een golf aankomt die mogelijk voor gevaar zorgt.
De PSR fractie wil graag antwoord op de volgende vragen ontvangen.
- Heeft de gemeente Vlissingen een zorgplicht om badgasten te waarschuwen voor de hekgolven? Graag toelichting.
Hekgolven komen incidenteel voor.
Bij het betreden van het strand staan er borden met telkens, in meerdere talen, aangegeven wat gevaar van mogelijke hekgolven is. Alsook om zeer aandachtig te zijn voor mogelijk gevaar bij passerende schepen. De strandwacht is op het strand een onmisbare partij. Op het badstrand staan tijdens bewakingstijd altijd minimaal twee strandwachten met de specifieke opdracht om strandbezoekers te waarschuwen voor golven afkomstig van de scheepvaart. Vanaf dit jaar staat er ook een kleine bewakingsunit op het strand die als uitvalsbasis voor deze strandwachten dient. De strandbewaking is daardoor zichtbaarder aanwezig op deze locatie en ze hebben meer plek voor hulpmiddelen die ze kunnen inzetten.
Afgelopen jaren is duidelijk geworden dat door alle drukte de badgasten vaak niet weten dat er hekgolven zijn en welk gevaar ze teweeg kunnen brengen. Er wordt onvoldoende kennis genomen van de informatie borden op het strand. Hierdoor ontstaan gevaarlijke situaties.
- Op welke manier kunnen de badende strandgasten gewaarschuwd worden voor het gevaar van de hekgolven? Graag een toelichting.
Bij het betreden van het strand worden badgasten gewezen op de mogelijk van hekgolven. Op het strand zelf worden ze hierover door surveillerende strandwachten aangesproken. - Is het college bereid om na te gaan of en hoe er betere voorlichting aan alle strandgebruikers ( ook de anderstalige) gegeven kan worden? Zo nee, waarom niet?
Bij het betreden van het strand worden badgasten in meerdere talen gewezen op het gevaar van mogelijke hekgolven. Ook worden zij door de strandwacht geattendeerd op het gevaar hiervan. Wij achten dit afdoende. - Heeft het college naar kennis en ervaringen wat deze probleem betreft elders gezocht? Graag toelichting.
Vlissingen is uniek. Er zijn geen andere locaties bekend die te kampen hebben met hekgolven of die zich in een gelijkaardige situatie bevinden. - Is het college het met de PSR eens dat er gewerkt moet worden aan een beter en vooral duidelijker veiligheidssysteem, ook met het oog op buitenlandse strandgangers die niet op de hoogte zijn van de hekgolven? Zo nee, waarom niet?
De genomen maatregelen zijn de noodzakelijke maatregelen. Deze maatregelen volstaan. Badgasten hebben ook hun eigen verantwoordelijkheid. - Komen er, zeker tijdens het strandseizoen, in de waterlijn voldoende borden met de beeldende boodschap over hekgolven staan? Graag toelichting.
Het college is van mening dat de reeds aanwezige borden volstaan. Het is lastig om borden in de waterlijn te plaatsen. - Hoe is het met de aansprakelijkheid geregeld? Graag toelichting.
In het Nederlands recht ligt de verantwoordelijkheid bij de veroorzaker. - Is het college het met de PSR eens dat er voldoende borden “betreden op eigen risico’ geplaatst moeten worden. Zo nee, waarom niet?
Zoals hierboven reeds vermeld, volstaan de genomen maatregelen. ‘Betreden op eigen risico’ is niet bepaald uitnodigend. - Klopt het dat binnen 300m uit de kust niet harder dan met 5 knopen gevaren mag worden? Of gelden voor de Vlissingse kust andere regels? Graag toelichting.
Dit is niet geregeld in het Scheepvaartreglement Westerschelde. - Welke stappen heeft het college genomen om passerend scheepvaartverkeer in toom te houden? Graag toelichting.
Er wordt met regelmaat in overleg getreden met het Schelde Coördinatiecentrum alsook met het Loodswezen. Naar aanleiding van de vragen wordt binnenkort wederom met beide partijen rond de tafel gezeten. - Zijn de gemaakte afspraken met passerend scheepvaartverkeer helder? Idem met het loodswezen? Zo nee, waarom niet?
Er is geen maximale snelheid vastgesteld. - Welke consequenties volgen voor de passerende schepen die zich niet aan de regels houden? Graag toelichting.
Het Schelde Coördinatiecentrum heeft de taak om te bewaken alsook om aangifte te doen bij misstanden