Geacht college,
De afgelopen weken heeft Partij Souburg-Ritthem een aantal verontrustende berichten
bereikt over het dreigend tekort aan ruimte, vooral in de avonduren en weekenden, in de
binnensportaccommodaties in onze gemeente.
Zo kunnen bijvoorbeeld Basketbal Verenigingen BV Souburg en BC Vlissingen niet alle
trainingen en wedstrijden inplannen voor het aankomende seizoen door de blijkbaar
aanstaande sluiting van sportzaal Van Duyvenvoorde aan de Dongestraat. Ook
gebruiksbeperkingen van andere beschikbare locaties spelen een rol. De verenigingen
zoals korfbalverenigingen Fortis en Atlas en Volleybalvereniging Ardito hebben nu al of
straks een gebrek aan voldoende trainingsruimte en trainingstijden.
Atlas heeft bij de Sportraad zelfs aangegeven dat de trainingsuren in het Kroonjuweel niet
gemist kunnen worden. De verenigingen kaarten deze problemen al een aantal maanden
aan. Sommige verenigingen worden door het gebrek aan ruimte al gedwongen bij onze
buurgemeente de ruimtes te huren, zoals in Koudekerke en zelfs in Middelburg. Uit een
presentatie van de sportraad blijkt dat sportverenigingen het zwaar hebben (krimpend
ledenaantal) t.o.v. individuele sporten.
Volgens Partij Souburg – Ritthem moeten wij verenigingen dus steunen i.p.v. ze het leven
zuur maken. Als men moet trainen in Koudekerke of Middelburg haken sporters eerder af.
Afgelopen maanden zijn er duidelijk toezeggingen gedaan, maar de verenigingen vrezen
dat deze niet nagekomen kunnen worden voor het komende seizoen 2022 – 2023.
Volgens de fractie PSR mag het niet zo zijn dat sporthallen en sportzalen gesloten en/of
gesloopt worden, voordat de gemeente met een goed alternatief komt.
Op dit moment, vlak voor de start van het nieuwe seizoen zitten de clubs nog steeds met
onzekerheden. Onze fractie vindt het juist de taak van de gemeente om deze verenigingen
te ondersteunen en stimuleren, omdat sport en bewegen van cruciaal belang zijn voor de
gezondheid en het welzijn van onze inwoners. Sporten in verenigingsverband zorgt
tegelijkertijd voor verbinding tussen mensen.
Het college/de burgemeester wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te
beantwoorden:
- Kan het college ons een overzicht met toelichting geven van hoeveel uur de
verenigingen hebben gekregen op beschikbare sportaccommodaties gespecificeerd
naar trainings- en wedstrijduren in de sportzaal Van Duyvenvoorde, sportzaal het
Kroonjuweel en de Sporthal Baskensburg?
Zie bijlage 1. De aangevraagde uren van de verenigingen worden zoals ieder jaar opnieuw toebedeeld en verwerkt in het verhuursysteem Recreatex. Wanneer er afwijkingen zijn, gaat dit in overleg met de verenigingen/partijen. - Kan het college aangeven en toelichten hoeveel sportverenigingen (geen school
zijnde) op dit moment gebruik maken van de sportzaal Van Duyvenvoorde, sportzaal
Het Kroonjuweel en de sporthal Baskensburg 1 en 2?
Ook willen we graag weten hoeveel uur er in totaal door hen gebruikt wordt en hoeveel
ongebruikte uren er nog beschikbaar zijn.
Het aantal sportverenigingen is ook terug te vinden in de bijlage, zie kolom A. Het aantal uren dat door de verschillende verenigingen worden gebruikt is terug te vinden in de bijlage. De ongebruikte uren zijn per accommodatie aangegeven in de bijlage. Wij willen er wel op wijzen dat het hierbij om momentopnames gaat. De gebruiksuren van de verenigingen wijzigen ook nog tijdens het seizoen, vaak worden in het seizoen ook nog uren door de verenigingen teruggegeven. - Zijn in uw overtuiging de aangeboden sport accommodaties ook daadwerkelijk
geschikt voor de verschillende soorten sporten? Voor wedstrijden in competitieverband
moeten sportzalen en de velden namelijk voldoen aan vastgelegde criteria. Graag
toelichting.
De benodigde vereisten en criteria die van toepassingen zijn voor specifieke sporten zowel voor trainingssituatie als in wedstrijdverband zijn bij ons bekend. In de gesprekken die wij hebben gehad met de betreffende verenigingen zijn deze ook besproken. Voor zover er hierin nog aanpassingen nodig zijn, zijn deze over het algemeen beperkt van aard (aanpassingen belijning en aantal toestellen etc. ). Deze aanpassingen zijn in beeld en realisatie hiervan wordt onderzocht/uitgevraagd. - De PSR heeft vernomen dat er diverse gesprekken tussen de gemeente en de
sportverenigingen hebben plaatsgevonden. Wat is het resultaat van deze gesprekken
en in hoeverre zijn de gemaakte afspraken al uitgevoerd of in uitvoering?
Bij ons is in beeld voor welke verenigingen, vanwege verplaatsing van activiteiten, aanpassingen moeten plaatsvinden. Met deze verenigingen hebben gesprekken plaatsgevonden en heeft een uitvraag plaatsgevonden over deze aanpassingen. Aan de uitwerking en de planning van de realisatie wordt gewerkt. Zodra wij deze informatie volledig in beeld hebben gaan wij de verenigingen hierover informeren. - Is het college het met Partij Souburg-Ritthem eens dat er een geldende afspraak is dat
er eerst een passend alternatief, inclusief een sluitend rooster, gevonden moet worden
voordat er gesproken kan worden over het sluiten van een sporthal of sportzaal? Dus
de nieuwe schoenen moeten daadwerkelijk passen, voordat de oude weggegooid
worden. Zo nee, waarom niet?
De opdracht die de gemeenteraad aan ons college heeft gegeven door het vaststellen van het accommodatieplan op hoofdlijnen op 30 september 2021, is om een bezuiniging te realiseren door de kosten van het verouderde accommodatiebestand terug te dringen. Dat doen we zoals besloten onder andere door het beperken van het aantal accommodaties, de bezetting en efficiency te verbeteren en waar mogelijk nieuwbouw te plegen. Daarbij hebben wij telkens opnieuw een garantie gegeven dat we iedere vereniging ook in de nieuwe situatie een dak boven zijn of haar hoofd blijven bieden. Deze garantie staat nog steeds! Wij gaan er van uit dat wij alle verenigingen dat dak kunnen blijven bieden. Het verbeteren van de bezetting van accommodaties en de noodzakelijke verplaatsing van activiteiten van verenigingen naar andere accommodaties leidt er wel toe dat vrijwel alle verenigingen te maken krijgen met een wijziging van de tijden die zij onder dat dak kunnen zijn. Dit proces zal flexibiliteit en medewerking vragen van sportverenigingen en wij vragen van u het vertrouwen dat wij dit samen met deze partijen tot een goed eind gaan brengen al zullen wij ook niet iedereen 100% naar tevredenheid kunnen bedienen. - De PSR is van mening dat de sportzaal Van Duyvenvoorde minstens tot einde seizoen
2022-2023 open gehouden moet worden zodat een definitief en passend alternatief
voor elke sportvereniging gevonden kan worden en het seizoen in deze zaal
afgemaakt kan worden. Is het college het hier mee eens? Zo nee, waarom niet?
Voor de bouw van de scholen volgt er nog een aangepaste planning deze is nu nog niet bekend. Zodra deze planning bekend is zullen we hierover communiceren. Ons is bekend dat de sportverenigingen een nadrukkelijke wens hebben om met ingang van het nieuwe seizoen over te gaan naar een andere accommodatie. - Een verhuizing van de van Duyvenvoorde zaal naar het Kroonjuweel geeft voor de
verenigingen een kostenverhoging van 60%!! Met name bij wedstrijden biedt slim
gebruik van vierkante meters geen enkel soelaas. Een vierkante meter prijs ten
opzichte van de huidige zaalprijs geeft een erg scheef beeld. In het Kroonjuweel
voldoet alleen een centraal veld (center court) aan de wedstrijdnormen van de
Nederlandse basketbalbond. In de breedte kan er dus niet in wedstrijdverband
gespeeld worden. Ook voor trainingen is dit niet ideaal. Wil het college toezeggen dat
de zaalhuur nog eens bekeken en berekend wordt, met als doel een voor de
verenigingen betaalbare en reële huurprijs? Zo nee, waarom niet?
In de gemeente Vlissingen gelden voor de verschillende sportaccommodaties vaste tarieven. Alle verenigingen/gebruikers die gebruik maken van die verschillende accommodaties betalen een gelijk tarief. In principe is het ons uitgangspunt om hieraan vast te houden.
Op basis van een vergelijking van het tarief alleen zou dat een kostenverhoging van 60% betekenen (tarief per uur van €22,35 t.o. € 13,95). Het Kroonjuweel is echter ook bijna 200m² groter dan de Van Duyvenvoorde sportzaal (646m² t.o. 448m²) en nieuwer en moderner. Het tarief per m² is zelfs nog iets lager in het Kroonjuweel. De uitdaging is, ook voor de verenigingen, om de grotere zaal efficiënter te gebruiken en daarmee ook de koststijging te beperken. In de trainingssituatie zal dat in veel gevallen kunnen, maar tijdens het wedstrijdgebruik misschien niet altijd.
Om een eventuele kostenstijging goed in beeld te brengen is het eerst van belang om een nieuw rooster te maken voor de nieuwe situatie. Vervolgens kunnen we dan in beeld brengen wat daarvan de financiële gevolgen voor deze verenigingen zullen zijn. Afhankelijk van de hoogte hiervan zullen wij deze verenigingen een overgangsregeling gaan aanbieden. Overigens zal voor meer verenigingen gelden dat zij wellicht niet de volledige ruimte van hun sportaccommodatie benutten tijdens hun gebruik, maar daar wel voor betalen. - Het is bekend dat ondernemers interesse hadden of hebben in overname van de
sporthallen Baskensburg 1 en 2. Wat vindt het college van de mogelijkheid dat de
sporthal Baskensburg 1 en 2 in particuliere handen zou komen en dat de exploitatie
dus niet door de gemeente geschiedt? Graag toelichting.
In het verleden is er inderdaad belangstelling geweest voor de overname van de sporthallen Baskensburg. Op dit moment is er geen concrete belangstelling van externe partijen bekend. Daarbij komt dat de gemeenteraad bij het vaststellen van het ‘accommodatieplan op hoofdlijnen’ inmiddels heeft ingestemd met het afstoten van de Sporthallen Baskensburg. In het algemeen geldt dat wij nog geen keuze hebben gemaakt over de wijze van exploitatie van de gemeentelijke accommodaties. In het accommodatieplan op hoofdlijnen ligt in eerste instantie de nadruk op het op orde krijgen van het accommodatiebestand. - Wat gaat het college doen om de huidige druk op de binnensportaccommodaties te verlichten? Graag toelichting.
Zoals hierboven aangegeven heeft de gemeenteraad het college met het vaststellen van het ‘accommodatieplan op hoofdlijnen’ ook een opdracht verstrekt om de efficiency en de bezetting van de accommodaties te verbeteren. Daar zijn wij druk mee bezig. Als gevolg hiervan zal wellicht het gevoel ontstaan bij gebruikers dat de bezetting en dus de druk op de accommodaties toeneemt. Belangrijk is dat wij gezamenlijk een vinger aan de pols blijven houden of wij hierin niet over een bepaalde kritisch grens gaan. Op dit moment hebben wij nog niet het beeld dat wij deze grens overschreden hebben. - Welke andere mogelijkheden ziet het college om de capaciteit optimaal te benutten?
Graag toelichting.
Belangrijk is dat wij met de laatste verhuurgegevens vanuit dit nieuwe sportseizoen hiernaar gaan kijken. Immers de verhuurgegevens van de afgelopen twee jaar zijn vanwege corona niet representatief en het verhuurgedrag van gebruikers is desondanks wel verschoven. Deze verhuurgegevens gaan we opnieuw leggen over het toekomstige accommodatiebestand en vervolgens zullen we dat gaan bespreken met de verenigingen. Indien hier knelpunten uit naar voren komen dan zullen wij gaan kijken naar eventuele oplossingen. Ook van verenigingen zal een zekere mate van flexibiliteit en inschikkelijkheid worden verwacht. - Is het mogelijk om een onafhankelijke adviseur/projectleider/bemiddelaar in te
schakelen, die ervoor gaat zorgen dat de capaciteit van alle beschikbare
accommodaties beter en constructiever benut wordt en dat alle verenigingen optimale
inroostering krijgen? Zo nee, waarom niet?
Wij zien hierin geen toegevoegde waarde. Voor een optimale inroostering is bekendheid met de accommodaties en de wensen van de verenigingen belangrijk. Vervolgens is het vooral maatwerk om in overleg met verenigingen te komen tot de optimale roostering. - Hoe denkt het college het tekort aan binnensportaccommodaties in de toekomst te
voorkomen, nu alles er op lijkt te wijzen dat met het nieuwe aantal vierkante meters en
beschikbare tijdruimte er geen afdoende ruimte is om te voorzien in de toekomstige
behoefte aan binnensportaccommodaties?
Zoals bij antwoord 9 aangegeven hebben wij nu niet het beeld dat er sprake is van een tekort aan binnensportaccommodaties. Indien dit inzicht verandert gaan wij zoeken naar oplossingen hiervoor. - In hoeverre is de sportraad betrokken bij de accommodatie perikelen en heeft de
sportraad regelmatig direct contact met de afzonderlijke verenigingen? Anders gesteld;
is de sportraad werkelijk op de hoogte van de belangen en behoeften van de afzonderlijke sportverenigingen?
De sportraad is conform hun verordening direct betrokken en verantwoordelijk voor de inroostering van de sportaccommodaties en heeft vanuit die rol daarover ook rechtstreeks contact met de verhuur afdeling en sportverenigingen. Wij adviseren verenigingen om hun belangen en behoeften te delen met de sportraad. - Treedt de sportraad op als adviseur van de verenigingen of slechts als adviseur van de
gemeente Vlissingen?
Conform artikel 2 van de ‘verordening Sportraad Vlissingen 2016’ heeft de sportraad Vlissingen verschillende taken. Naast het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college van B&W vervullen zij ook de rol van intermediair tussen verenigingen en behartigen zij de belangen van de sport en sportorganisaties in de meest brede zin van het woord. Andere taken zijn het verdelen van de sportsubsidies en zoals aangegeven hierboven het verdelen van de beschikbare ruimte in/op de gemeentelijke sportaccommodaties.