Afgelopen weken heeft Partij Souburg-Ritthem meldingen ontvangen van bezorgde bewoners uit Oost-Souburg. Deze meldingen betreffen onveilige situaties in de Bermweg en Spoorstraat. Onze gemeentelijke wegen zijn voorzien van wegobstakels, rijbaanscheidingen, drempels, rotondes, snelheidsremmers en chicanes. Deze wegobstakels zijn bedoeld om de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers te verhogen. De reflecterende elementen op deze obstakels worden aangebracht op plaatsen met een verhoogd ongevalsrisico, zoals paaltjes, obstakels, flauwe bochten en snelheidsremmers enz.
Maar slecht zichtbare wegobstakels met niet goed zichtbare reflecterende elementen kunnen ook levensgevaarlijk zijn.
Partij Souburg-Ritthem wil graag een antwoord krijgen op de volgende vragen:
1. Is het college op de hoogte dat de snelheidsremmers in de Bermweg en Spoorstraat in het donker niet zichtbaar zijn? De reflecterende elementen werken niet of nauwelijks en waarschuwen de weggebruikers niet over de naderende wegversmalling.
Ons antwoord : Ja, het college is op de hoogte van de slechte zichtbaarheid van de wegversmallingen.
2. In hoeverre kan en wil het college met het oog op verkeersveiligheid de zichtbaarheid van de snelheidsremmers verhogen?
Ons antwoord: Eind 2022 is intern afgestemd dat we de wegversmallingen willen verduidelijken. Stadsbeheer gaat de wegversmallingen in de Spoorstraat en Bermweg in maart/april 2023 voorzien van nieuwe fluorescerende gele palen. Daarnaast worden de elementen voorzien van reflectoren.
3. Welke acties kunnen er op zeer korte termijn uitgezet worden om de verkeersveiligheid in de Bermweg en Spoorstraat direct te verbeteren?
Ons antwoord: Zie ons antwoord op vraag 2. Wegens langere levertijden kunnen de maatregelen in maart/april worden uitgevoerd.
Daarnaast hoort de PSR met regelmaat dat er busjes geparkeerd staan in de parkeervakken direct naast de snelheidsremmers en in de berm langs de spoordijk in de Bermweg. Vanwege de breedte staan sommige auto’s deels op de fietsstrook waardoor de fietsers gevaarlijk moeten manoeuvreren tussen de snelheidsremmers en de geparkeerde bussen om te kunnen passeren. Om op de Bermweg de auto’s die op het gras geparkeerd zijn voorbij te kunnen gaan, worden de fietsers gedwongen om op de rijbaan te fietsen.
1. Heeft het college een goed beeld van de veiligheidssituatie/veiligheidsproblemen die zowel in de Spoorstraat als ook in de Bermweg vanwege geparkeerde auto’s en bussen ontstaan? Graag toelichten.
Ons antwoord: Bovenstaande informatie is nieuw voor het college. Meldingen over te breed geparkeerde voertuigen of voertuigen die geparkeerd staan in het groen of op de rijbaan zijn bij ons niet bekend.
2. Is het toegestaan om langs de spoordijk in de Bermweg te parkeren? Graag toelichten.
Ons antwoord: Het is niet toegestaan om te parkeren in het groen langs de Spoordijk. Het is in de huidige situatie wel toegestaan op de rijbaan te parkeren langs de Spoordijk. Dit komt omdat er sprake is van fietssuggestiestroken en niet van fietsstroken. Daarnaast geldt er geen parkeerverbod op de Bermweg.
3. Is het college het met de PSR eens dat het parkeren in de berm (langs de spoordijk) in de relatief smalle Bermweg onwenselijk is en tot gevaarlijke verkeerssituaties leidt? Zeker ‘s avonds en ‘s nachts wanneer de zichtbaarheid beperkt is. Graag toelichten.
Ons antwoord: Ja, wij zijn het ermee eens dat parkeren in het groen onwenselijk is en dat dit tot gevaarlijke verkeerssituaties kan leiden als zij de fietssuggestiestroken bezet houden. Daarnaast zijn wij het ermee eens dat parkeren op de rijbaan op de Bermweg ook niet wenselijk is. Om die reden zullen we een parkeerverbod instellen, waardoor voorkomen wordt dat er wordt geparkeerd op de rijbaan.
4. Is het college bereid maatregelen te nemen om parkeren in de berm te verbieden middels een parkeerverbod om de verkeersveiligheid te verbeteren? Graag toelichten.
Ons antwoord: Er mag binnen de bebouwde kom nooit in het groen worden geparkeerd. Handhaving verbaliseert als zij dit opmerken. Om te voorkomen dat er op de rijbaan wordt geparkeerd zullen wij een parkeerverbod instellen.
5. Zou het college alle overige beschikbare mogelijkheden die zij ziet om de verkeersveiligheid van fietsers en alle andere weggebruikers in de Bermweg en Spoorstraat te verbeteren, op een rij willen zetten en daarbij een tijdpad willen aangeven waarbinnen deze zo spoedig mogelijk gerealiseerd zullen worden?
Ons antwoord: De fluorescerende palen en reflectoren worden in maart/april 2023 bevestigd. Voor het instellen van een parkeerverbod is een verkeersbesluit nodig. Dit kost doorgaans 10 weken. Het parkeerverbod zal in het tweede kwartaal van 2023 worden ingesteld.
Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht.