- U schrijft dat de binnenhaven een belangrijk gebied is in de gemeente Vlissingen en dat daarbij goed onderhoud hoort. De artikel 12 inspecteur heeft de gemeente gedwongen een lager onderhoudsniveau te hanteren. Is dit niveau toereikend om de binnenhavens goed te onderhouden? Graag toelichting
Ons antwoord: De binnenhavens zijn onderdeel van de Kenniswerf en, zoals in het beleidsplan aangegeven, hebben ze een professionaliseringsslag nodig. Het binnenhavengebied moet uitstraling hebben en het gebied moet uitnodigen om te flaneren, op een bankje te gaan zitten, doorheen te wandelen. In de mate van het mogelijke proberen wij dit zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Denk daarbij aan onderhoud van bloembakken, taluds die worden gemaaid, onkruid dat wordt bestrijd. Dit is al een belangrijke basis en voor nu lijkt deze realistisch om te behalen - U schrijft dat er geen vaste ligplaatsen worden gerealiseerd. Blijft u bij dit standpunt mocht de bezetting dermate tegenvallen?
Ons antwoord: Onze havenmeester ontvangt met regelmaat verzoeken om schepen af te meren langs onze kade(s). In dat kader herkennen wij ons op dit moment niet in hetgeen u veronderstelt. Het aantal ligplaatsen aan de kades dat wij ter beschikking hebben, is daarnaast zeer gering. Het is op dit moment niet wenselijk om vaste ligplaatsen te realiseren omdat de gemeente zelf nog over weinig beschikbare kade beschikt. Het zou de gemeente belemmeren in haar eigen mogelijkheden, bijvoorbeeld die van de maritieme hubs. Ook met het oog op maritieme evenementen is het niet wenselijk om over geen ‘eigen’ kade te beschikken. Komende periode is vooral proefondervindelijk. We moeten ervaren wat de komende tijd ons brengt. Indien er weinig interesse is, kunnen we de koppen alsnog bij elkaar steken en kijken wat een mogelijke oplossing is. Wat de komende periode ook zal brengen; er zijn geen vaste ligplaatsen mogelijk aan de maritieme hubs. - Het experimenteren met nieuwe brandstoffen is niet een taak van de gemeente, maar de veiligheid wel. Hoe waarborgt de gemeente deze veiligheid?
Ons antwoord: Wat u stelt, is correct. Daarom staat er in dit beleidsstuk ook niet vermeld dat de gemeente een trekkende rol op zich wil nemen. We willen faciliteren waar nodig. Het is bijna onze plicht om ons open te stellen voor dergelijke nieuwe ontwikkelingen en initiatieven die mogelijk in aantocht zijn.
In deze case heeft de gemeente eerder een handhavende/controlerende rol. Wij wachten de ontwikkelingen/aanvragen van initiatiefnemers af. Ter verduidelijking: elektriciteit is ook een brandstof en daarvoor zijn al diverse voorzieningen in de binnenhaven. - U schrijft dat er nog geen duidelijk beeld kan worden gevormd over de baten, omdat nog niet alle havenonderdelen in gebruik zijn. Kunt u dan wel een schatting maken, wat de baten zouden kunnen zijn? Graag ontvangen wij een overzicht van de baten van alle havenonderdelen.
Ons antwoord: Zoals aangegeven in het beleidsplan is de Albionkade momenteel de enige kade waar liggelden binnenkomen op basis van volgtijdig gebruik. Op basis van de reserveringen die er momenteel zijn voor de Albionkade, is de verwachting dat de inkomsten voor 2024 uitkomen op €12.100,-. Voor de kades die privaatrechtelijk zijn verhuurd of worden verpacht, hebben wij reeds in de beantwoording van de art. 34 vragen van 20 november 2023 een overzicht aangeleverd met de daarbij horende inkomsten. Deze worden/zijn jaarlijks verhoogd op de wijze zoals dat contractueel is vastgelegd. Wat betreft de Houtkade en de Basaltkade, waar vanaf 2025 inkomsten worden verwacht, zijn de inkomsten afhankelijk van wanneer de renovatie gereed is alsook van de voorzieningen, zoals bolders die moeten worden aangebracht, om op deze locatie te kunnen afmeren. Ook de hoeveelheid aanvragen/reserveringen voor achtereenvolgend gebruik is hierop van invloed. Door deze onzekerheden is hiervoor nog geen inschatting te maken. - Er staat dat vandaag de dag de kade aan de Willem Ruysstraat nog eigendom is van de provincie. Is de gemeente voornemens deze te kopen?
Ons antwoord: Het klopt dat die kade nog eigendom is van de Provincie. De Gemeente Vlissingen is hierin geïnteresseerd en heeft zich aangeboden als kandidaat koper - U schrijft dat u nog geen lid bent van de Nederlandse Vereniging voor Binnenhavens (NVB), maar dat lidmaatschap wel gewenst zou zijn. Wat zijn de voordelen van dit lidmaatschap en wat zijn de kosten? Wat gaat het college doen om dit alsnog te realiseren? Of wat heeft u van de raad nodig om dit te kunnen realiseren?
Ons antwoord: De NVB houdt zich bezig met diverse dossiers die het beheer van binnenhavens betreffen. Ze volgt hierbij de in 2020 in samenwerking met de leden opgestelde Strategische Agenda, met als speerpunten Digitalisering, Bereikbaarheid, Duurzaam en Toekomstbestendig Havenbeleid, Samenwerking en Exploitatie, Energietransitie en Circulaire Economie.
De NVB heeft havenbeheerders als leden, vooral gemeenten en provincies, maar ook een aantal havenbedrijven. In Zeeland is dat North Sea Port. Ook provincie Zeeland is lid.
De NVB houdt zich dus met allerlei interessante onderwerpen bezig. Lidmaatschap kan daarom bijdragen aan de kwaliteit van het beheer in onze binnenhavens. Lidmaatschap zorgt ervoor dat we op de hoogte zijn van lopende zaken, zorgt voor kortere lijnen onderling, draagt bij aan goede onderlinge contacten tussen partners. Netwerking is in dezen ook niet onbelangrijk. Verder kan de NVB ons ondersteuning bieden waar nodig door de kennis en kunde waar ze over beschikt. Als maritieme stad in hart en nieren, met een binnenhaven waar zoveel potentieel in zit, mogen wij niet ontbreken in het lijstje van leden. Vlissingen moet verder op de kaart worden gezet. Aan ons werd medegedeeld dat de kosten van dit lidmaatschap enkele duizenden euro’s per jaar zijn. Ervan uitgaande dat enkele duizenden tweeduizend betekent, zullen dit de kosten op jaarbasis vormen.