Naar aanleiding van de inloopbijeenkomst over de herinrichting van het Marnixplein in West Souburg, willen wij graag de onderstaande vragen stellen. De bewoners hebben opgemerkt dat volgens de nieuwe plannen vijf parkeerplaatsen zullen verdwijnen, zonder dat er alternatieven zijn om elders te parkeren.
Bovendien blijkt dat ambtenaren niet op de hoogte zijn van het frequente gebruik van de Kerklaan en het Marnixplein door mensen die kort parkeren om reizigers naar het station van Oost-Souburg te brengen of op te halen. Dit verlies aan parkeerplaatsen, gecombineerd met de geplande omvorming van de Kerklaan tot fietsstraat, kan leiden tot overlast en gevaarlijke situaties.
Vraag 1: Hoe wordt het verlies van vijf parkeerplaatsen op het Marnixplein gecompenseerd?
Is er een plan om alternatieve parkeermogelijkheden te creëren voor de bewoners en bezoekers van het Marnixplein, en zo ja, waar en hoe wordt dit gerealiseerd?
Ons antwoord: Vooropgesteld: het participatietraject van de plannen voor het Marnixplein is in volle gang. De inloopbijeenkomst is geweest en online via www.doemeevlissingen.nl zijn reacties opgehaald. Alle input wordt op dit moment integraal door het projectteam Marnixplein beschouwd en waar mogelijk verwerkt in het Voorlopig Ontwerp. Alle betrokkenen worden op de hoogte gebracht via een reactieschrift. Ook de vragen in dit stuk zijn al eerder met het projectteam gedeeld en worden dus in het reguliere participatietraject zorgvuldig behandeld. Een plan voor alternatieve parkeermogelijkheden is er niet en is ons inziens ook niet noodzakelijk. Uit de parkeerdrukmetingen (5 tijdstippen/momenten) blijkt dat zowel aan de noord- en zuidzijde van het Marnixplein een maximale bezettingsgraad van respectievelijk 69% en 67% is. Dat betekent een ‘overcapaciteit’ aan parkeerruimte van 8 plaatsen per zijde (in totaal 16 plaatsen). Bij de mogelijke afname van 5 parkeerplaatsen komt de netto overcapaciteit in het nieuwe plan op 11 plaatsen. De alternatieve parkeermogelijkheden zijn dus reeds aanwezig.
In de huidige situatie wordt geparkeerd op kruispunten. Dit is niet toegestaan volgens de wegenverkeerswet. Dit gaan wij dan ook niet faciliteren. Dit betekent dat deze parkeerplekken niet ‘komen te vervallen’, maar eerder nooit legaal hebben bestaan. Deze parkeerplaatsen worden dan ook niet gezien als ‘te compenseren’. Naar aanleiding van het participatietraject wordt de parkeerruimte op het Voorlopig Ontwerp rondom het Marnixplein nader beschouwd en waar mogelijk uitgebreid.
Vraag 2: Is er een parkeerdrukonderzoek uitgevoerd voor de herinrichting van het Marnixplein? Zo ja, wat waren de uitkomsten en conclusies van dit onderzoek met betrekking tot de huidige en toekomstige parkeerbehoeften? Indien niet, kan een dergelijk onderzoek alsnog worden uitgevoerd?
Ons antwoord: Ja, dit onderzoek heeft plaatsgevonden op 5 verschillende momenten.
Vraag 3: Hoe wordt de veiligheid gegarandeerd met de omvorming van de Kerklaan tot fietsstraat, gezien het frequente gebruik door automobilisten om mensen naar het station te brengen of op te halen? Zijn er specifieke maatregelen of aanpassingen in het ontwerp om de veiligheid van zowel fietsers als automobilisten te waarborgen?
Ons antwoord: De situatie op de Kerklaan wordt door het integraal projectteam Marnixplein nader beschouwd. Het halen- en brengen was bij het projectteam niet bekend. Met deze nieuwe informatie wordt opnieuw naar het plan gekeken. Mogelijk is ook nog een onderzoeksperiode noodzakelijk om de intensiteit van het halen- en brengen in kaart te brengen om te bepalen of maatregelen nodig zijn en zo ja, welke maatregelen.
Vraag 4: Wat zijn de alternatieven voor kort parkeren voor het brengen en ophalen van reizigers naar het station van Oost-Souburg? Zijn er specifieke zones of tijdelijke parkeerplekken in de buurt gepland voor deze functie, zodat de verkeersstroom efficiënt en veilig blijft?
Ons antwoord: Zie het antwoord op vraag 3. Eerst is een nadere beschouwing of nader onderzoek noodzakelijk voordat over wordt gegaan op het bekijken van alternatieven
Vraag 5: Welke stappen worden ondernomen om de bewoners van West-Souburg te betrekken bij de verdere ontwikkeling van de plannen en om hun feedback mee te nemen in het definitieve ontwerp?
Ons antwoord: Het projectteam Marnixplein neemt de reguliere stappen die passen binnen het participatietraject. Details hierover staan vermeld op www.doemeevlissingen.nl en zijn voor iedereen inzichtelijk. De inloopbijeenkomst is geweest, reacties zijn verzameld en worden momenteel verwerkt, geanalyseerd en waar mogelijk verwerkt in het ontwerp. Terugkoppeling vindt plaats via een reactieschrift. Indien noodzakelijk wordt nog een tweede ronde reacties opgehaald bij de bewoners.