Geacht college,
Het college van B&W van Vlissingen heeft besloten om tien extra parkeerplaatsen, opgenomen in de omgevingsvergunning van 2021 voor de nieuwbouw van IKC De Parelburcht in Oost-Souburg, te schrappen. Deze beslissing is gebaseerd op achterhaalde onderzoeken uit 2018 en 2020, terwijl de huidige parkeerproblematiek in de kern van Oost-Souburg al jaren bekend is. Dit besluit negeert de zorgen van omwonenden en creëert verdere verkeers- en parkeeroverlast, zonder zicht op een concrete oplossing voor de komende jaren.
Partij Souburg-Ritthem ontvangt graag antwoord op de volgende vragen:
- Waarom baseert het college haar beslissing om tien parkeerplaatsen te schrappen op verouderde onderzoeken uit 2018 en 2020?
Ons antwoord: Er is een omgevingsvergunning afgegeven voor de school in juli 2021. Er is op basis van de parkeernorm een omgevingsvergunning verleend en niet op basis van onderzoeken. - Hoe verklaart het college de tegenstrijdigheid tussen de omgevingsvergunning uit 2021, waarin de parkeerplaatsen noodzakelijk werden geacht en de beslissing in 2024 dat deze niet meer nodig zijn?
Ons antwoord: In de ruimtelijke motivering van de omgevingsvergunning staat dat er tien parkeerplaatsen meer zijn ontworpen dan nodig om te voldoen aan de parkeernormen. Het college heeft gekozen voor een veilige omgeving om leerlingen te brengen en te halen met de auto. De Kiss and Ride omgeving voor de school is die veilige omgeving. Met als voordeel dat er geen overlast is in de Van Visvlietstraat van auto’s die kinderen brengen en halen. - Waarom heeft het college sinds januari 2023, toen het op de hoogte werd gesteld van de fout in de omgevingsvergunning, geen actie ondernomen om het probleem proactief op te lossen?
Ons antwoord: Er is geen sprake van een fout in de omgevingsvergunning. Er zijn 10 extra parkeerplaatsen in de omgevingsvergunning meegenomen die op basis van de parkeernorm niet vereist waren. Door de onveilige situatie was er een probleem, nl. het veilig brengen en halen van kinderen, dat proactief is opgelost - Wat is de reden dat het college een paraplubestemmingsplan belangrijker acht dan de feitelijke verkeerssituatie en parkeerdruk in Oost-Souburg?
Ons antwoord: Het college laat juist zien dat zij de feitelijke verkeersituatie en parkeerdruk kent en het halen en brengen van kinderen volledig op het eigen terrein van de school afwikkelt. - Waarom schuift het college de aanpak van de huidige parkeerproblematiek door naar 2027/2028, terwijl omwonenden nu dagelijks te maken hebben met ernstige overlast?
Ons antwoord: Het college heeft een mogelijke locatie op het oog als blijkt dat de parkeerdruk toeneemt, bij de gymzaal aan de Braamstraat. Maar zij verwacht ook dat de parkeerdruk zal afnemen wanneer Omroep Zeeland verhuist en van Oost-Souburg naar Vlissingen gaat naar verwachting in 2026. - Welke concrete stappen gaat het college nemen om de verkeersveiligheid rondom het IKC De Parelburcht te waarborgen, gezien de toename van verkeersbewegingen tijdens breng- en haaltijden?
Ons antwoord: De meest concrete stap is de aanleg van een grote Kiss and Ride zone voor de school op eigen terrein. Wij zullen samen met de school de komende tijd monitoren of deze oplossing goed functioneert en daar waar nodig maatregelen treffen om dit te verbeteren. - Wat gaat het college doen aan de structurele parkeerproblemen veroorzaakt door bedrijfsbussen en extra bezoekers? Heeft het college in eerdere parkeeronderzoeken rekening gehouden met de bedrijfsbussen en extra bezoekers of zijn deze over het hoofd gezien?
Ons antwoord: Het college heeft zeker oog voor de toename van bedrijfsbussen in de woonstraten. Zo is er met schoolbestuur van de Tweemaster afgesproken dat er op schooldagen tussen 17.00 uur tot 7.00 uur en in het weekeinde op de Kiss and Ride plaats van de school geparkeerd mag worden. - Waarom weigert het college een nieuw, gedetailleerd parkeeronderzoek uit te voeren dat rekening houdt met de huidige situatie en toekomstige verkeersbewegingen?
Ons antwoord: Er is op dit moment geen aanleiding om een parkeeronderzoek uit te voeren. Er is op dit moment geen zicht op ontwikkelingen in deze omgeving die een verkeers- en parkeeronderzoek noodzakelijk maken. - Welke rol speelt de stem van omwonenden in dit proces? Hoe wil het college het vertrouwen van deze inwoners herstellen, gezien hun klachten en zorgen stelselmatig genegeerd lijken te worden? Welke concrete garanties geeft het college aan de omwonende dat er op korte termijn daadwerkelijk een oplossing komt voor de ernstige parkeeroverlast in Oost-Souburg?
Ons antwoord: We zijn in gesprek met omwonenden en staan open voor hun inbreng. Gezien de stedenbouwkundige structuur van dit deel van Oost-Souburg zijn er geen eenvoudige oplossingen. De school gaat binnenkort in gebruik genomen worden. De komende periode zal de verkeerssituatie worden gemonitord en geëvalueerd, waar nodig is zullen maatregelen genomen worden.