PSR heeft in de raadsvergadering van 30 mei met anderen partijen een motie mede ingediend om Speelstad te behouden voor de gemeente Vlissingen. Tevens heeft de PSR verzocht om de locatie van dit mooie evenement te rouleren. Hoe mooi zou het zijn als het ene jaar Speelstad plaats vind op een mooie plek in Vlissingen en het andere jaar op bijvoorbeeld de Karolingische Burg in Souburg!
Buslijn 57 mag niet verdwijnen
Voorzieningen zoals busvervoer voor inwoners zijn super belangrijk maar vinden onze gekozen provinciebestuurders dat ook? Wie kent het niet “Busje komt zo!” Maar is dat straks nog van toepassing voor het grootste dorp van Zeeland, ons eigen Oost-Souburg? Het weghalen van voorzieningen lijkt een gewoonte te gaan worden. Hoe kwalijk dit ook is, want voorzieningen zijn noodzaak om toekomstgericht te zijn. Ouderen moeten steeds langer thuis blijven wonen is een voorbeeld, dan blijft busvervoer dus een punt van logisch nadenken. Maar ja, beleid, een zak geld en logisch nadenken lopen in dit geval niet synchroon. Sociale ongelijkheid, maatschappelijk isolement komen in het geding. En inwoners moeten tellen is steeds meer een uiting die we moeten blijven herhalen.
De bus moet ook gewoon blijven, anders moeten we maar met veel mensen naar het Provinciehuis. Met een gehuurde bus zal het dan moeten. Het verbeterde vervoersplan helpt het grootste dorp van Zeeland geen stap verder.
Partij Souburg Ritthem heeft hierover een brief geschreven naar Provinciale Staten. U kunt de brief hier lezen.
(On)zichtbaar erfgoed
De vakantietijd komt eraan. Toeristen komen naar Vlissingen op zoek naar zon, zee en strand. Maar Vlissingen heeft meer!
Wie vanaf Rammekens via Oost-Souburg richting boulevards fietst, ontdekt een fort uit de Spaanse tijd, een vroegmiddeleeuwse ringwalburg, bunkers van de Atlantikwall, Napoleontische vestingwerken en tenslotte de toren van een middeleeuwse stadspoort. Objecten van Europese allure! Daarnaast ook nog een levendige binnenstad met 254 markante rijksmonumenten uit 5 eeuwen stadsgeschiedenis.
Maar voor al dit erfgoed geldt: het moet tastbaar zijn en je moet het kunnen beleven. Daarom maakt PSR zich ook al jaren hard voor herinrichting van de Karolingische burg!
PSR wil graag erfgoed in de gehele gemeente Vlissingen behouden en is heel benieuwd wanneer de Oostbeer en de Kazematten hersteld zullen zijn en opnieuw toegankelijk voor publiek. Én of we verborgen pareltjes, zoals de mozaïeken van Britannia en de spanten van de vliegtuigfabriek, ooit nog kunnen zien.
Abri’s Oost-Souburg
De afgelopen maanden zijn de abri’s aan de Karolingenbaan herhaaldelijk doelwit van vernielingen. Al twee jaar rijden er echter geen bussen meer door deze straat en zijn deze abri’s overbodig. Helaas zijn op donderdag 28 maart wederom deze abri’s vernield. Partij Souburg Ritthem heeft de volgende vragen over het in stand houden van deze abri’s:
Vraag 1: Bent u het met de PSR eens dat wanneer duidelijk is dat abri’s opgeheven zijn, deze ook verwijderd zouden moeten worden? Graag toelichting.
Ons antwoord: Het college heeft op dinsdag 9 januari 2024 ingestemd met de routewijziging van buslijn 57. Dit betekent dat de abri’s op de voormalige route verwijderd kunnen worden. Om de abri’s te kunnen verwijderen moet de stroom worden afgesloten. Inmiddels is er bij de netbeheerder een aanvraag ingediend voor het ontkoppelen van de stoomvoorziening die op de abri’s zit.
Vraag 2: De PSR verzoekt het college om per direct in gesprek te gaan met de eigenaar van de abri’s om deze voorgoed te verwijderen. Graag toelichting.
Ons antwoord: Wanneer de netbeheerder de stroomvoorziening heeft afgekoppeld wordt er opdracht gegeven aan de eigenaar van de abri’s om deze te verwijderen.
Middelburgsestraat is een racebaan
De Middelburgsestraat te Oost-Souburg bestaat uit een recht stuk weg, een bocht en een recht stuk weg. Het is een 30 km weg! Op de rechte weggedeelten kunnen rijsnelheden door gemotoriseerd zwaar boven de toegestane 30 km per uur komen. Ook de inrichting van deze straat nodigt helaas uit tot gevaarlijk rijgedrag dat gepaard gaat met hoge snelheden. Het spreekt voor zich dat alle omwonenden deze situatie levensgevaarlijk en uitermate ongewenst vinden! Bovendien bevindt zich een school in deze straat en is het tevens een rijroute richting een iets verder gelegen basisschool. De omwonenden zijn van mening dat hun veiligheid en die van de (jonge) weggebruikers niet gewaarborgd is in deze straat.
Het lijdt voor Partij Souburg-Ritthem geen twijfel, dat omwonenden zich ernstig zorgen maken over de verkeersveiligheid.
Een 30 kilometerstraat mag absoluut geen racebaan zijn!
Partij Souburg-Ritthem hecht veel belang aan verkeersveiligheid. We zijn van mening dat de inrichting van een weg zo optimaal mogelijk moet zijn om enerzijds op een veilige en prettige manier elkaar te passeren en anderzijds goed verkeersgedrag te stimuleren.
Daarbij is een veilige en vlotte doorstroming van het verkeer ook belangrijk. Evenzo draagt een veilige straat ook bij aan de leefbaarheid en een prettige woonomgeving.
Reeds meerdere jaren hebben zowel de bewoners van de Middelburgsestraat als ook Partij Souburg-Ritthem zich ingezet om dit probleem proberen op te lossen. Tot nu toe is er geen actie ondernomen om bovenstaande situatie aan te pakken en wij vragen ons af of er eerst iets ernstigs moet gebeuren vooraleer er door het college daadwerkelijk stappen ondernomen worden!
Met de onderstaande vragen wil Partij Souburg-Ritthem haar ongenoegen uitspreken over de nu al 4 jaar lopende zorgwekkende verkeersproblemen in de Middelburgsestraat.
Vraag 1: Is het college bekend met de onveilige situaties die ontstaan zijn door de structurele snelheidsoverschrijdingen en toegenomen drukte in de Middelburgsestraat? Graag toelichting.
Ons antwoord: We beschikken over een aantal indicatoren voor de verkeersveiligheid. Dat zijn de klachten en meldingen, geregistreerde ongevallen en de rijsnelheden. Op basis van deze gegevens zijn we bekend met de ondervonden verkeersonveiligheid door bewoners.
Vraag 2: Kan het college aangeven welke inrichtingseisen er gelden bij een 30-kilometerzone zodat handhaving plaats kan vinden? Graag toelichting.
Ons antwoord: In de “ASVV 2021” van het verkeerskundig kennisinstituut CROW zijn de inrichtingseisen voor woonstraten 30 km/uur (erftoegangswegen binnen de bebouwde kom) opgenomen. Kort gezegd zijn dit de uitgangspunten:
• minimale wegbreedte is 4,80 meter en ideale wegbreedte is 5,80 meter
• open verharding/streetprint (uitstraling open verharding)
• een rijbaan zonder rijrichtingscheiding
• in de ideale situatie zijn er opsluitbanden aanwezig en er is geen witte lengtemarkering aanwezig (fietsstroken, kantmarkering, parkeervakken en dergelijke)
• openbare verlichting is aanwezig
• geen voorzieningen voor (brom)fiets- en/of landbouwverkeer
• oversteken op wegvakken is toegestaan voor langzaam verkeer
• parkeren kan op de rijbaan
• ontwerpsnelheid is 30 km/h
• voorrang op kruispunt is niet geregeld (gelijkwaardige kruispunten)
De inrichting van de Middelburgsestraat voldoet aan de inrichtingseisen. Handhaving op snelheid is mogelijk. Snelheidshandhaving kan de gemeente helaas niet zelf doen. Deze bevoegdheid ligt enkel bij de politie.
Vraag 3: Hoeveel en welke klachten en mails, vanaf 2019, heeft het college van bewoners ontvangen inzake de genoemde weg? En welke acties zijn dientengevolge ondernomen? Graag aantal per jaar met toelichting.
Ons antwoord: Er zijn sinds 2019 8 meldingen gemaakt over de verkeersveiligheid en 2 aanvullende meldingen over de herinrichting die in 2019 heeft plaatsgevonden. Naar aanleiding van deze meldingen hebben de melders reactie ontvangen, zijn er acties ondernomen rondom het Kroonjuweel en is de voorrangssituatie met het kruispunt Burgemeester Stemerdinglaan verduidelijkt.
Vraag 4: Is er sinds 2020 gekeken naar optimalisatie van de verkeersveiligheid in de Middelburgsestraat? Zijn er snelheidsmetingen uitgevoerd? Zo ja, wat waren daarvan de uitkomsten en is hierbij gekeken naar de mogelijkheid van herinrichting. Indien nee, waarom niet?
Ons antwoord: In mei 2023 heeft verkeerskundig adviesbureau Goudappel B.V. het rapport ‘Verkeersonderzoek Souburg-Noord fase 3’ opgeleverd. In dit verkeersonderzoek is een prognose gemaakt van de stijging van het verkeersaanbod en heeft het bureau aanbevelingen gedaan. Het gaat om een stijging van 1.000 motorvoertuigen per etmaal (mvt/etm) naar 1.300 motorvoertuigen per etmaal in de Middelburgsestraat. Een maximale intensiteit van 4.000-5.000 mvt/etm is gangbaar. In de aanbevelingen stelt Goudappel B.V. dat er geen wijzigingen noodzakelijk zijn.
Goudappel B.V. heeft in haar studie geen snelheidsmetingen uitgevoerd. Wij hebben wel inzicht in de snelheidsmetingen op basis van GPS-data. Deze gegevens geven een V85-snelheid van 37 tot 41 km/u weer. In het aankomende Programma Mobiliteit stelt de raad interventienormen vast, zodat duidelijk wordt welke verkeerssnelheden in een bepaalde setting acceptabel zijn en hoe het college om kan gaan met structurele overschrijdingen.
Vraag 5: Om de Middelburgsestraat minder aantrekkelijk voor hardrijders te maken wordt door de aanwonenden voorgesteld om de straat anders in te richten. Hierdoor zou tegelijkertijd ruimte ontstaan om extra groen te planten en aan te leggen. De bewoners van de Middelburgsestraat willen, dat de weg zo snel mogelijk met snelheidsbeperkende en veilig voor alle gebruikers (bijvoorbeeld bloembakken), manier wordt ingericht. Is het college bereid om de aanvullende maatregelen te nemen? Graag toelichten.
Ons antwoord: In 2019 is de Middelburgsestraat heringericht tussen de Burgemeester Stemerdinglaan en de Esdoornstraat. De herinrichting heeft plaatsgevonden in samenspraak met de bewoners door middel van een participatietraject. Op basis van de input door bewoners zijn diverse snelheidsremmende maatregelen aangebracht, namelijk een algehele versmalling van de rijbaan, het verwijderen van markeringen, kruispuntplateaus, een wegversmalling, klinkerverharding en parkeergelegenheden op de rijbaan. Er is bewust niet gekozen voor drempels, omdat diverse huizen niet onderheid zijn. Drempels kunnen hierdoor zorgen voor trillingsoverlast. Enkele bewoners hebben om deze reden aangegeven geen drempels te willen. Drempels hebben daarentegen wel het grootste effect op de snelheid van het verkeer.
Het overige deel van de Middelburgsestraat, tussen de Esdoornstraat en de Lekstraat, wordt heringericht na oplevering van Souburg Noord Fase 3. Bij deze herinrichting zullen wij de omwonenden betrekken via participatie en aandacht hebben voor de verkeerssnelheid. Het college is bereid de ondervonden problematiek te onderzoeken en in gesprek te gaan met de bewoners.
Vraag 6: Binnenkort starten in Souburg Noord nieuwe bouwprojecten. Is het college het met de PSR eens dat dit, samen met het autoluw maken van de Schroeweg, in de toekomst, tot extra toenemend verkeer in de Middelburgsestraat zal leiden? Zo ja, welke mogelijkheden ziet het college om de verkeersstroom door de Middelburgsestraat beter te managen?
Ons antwoord: Zie ons antwoord op vraag 4. De verkeersintensiteiten op de Middelburgsestraat vallen na oplevering van Souburg Noord Fase 3 ruim binnen de marges.
Vraag 7: Heeft het college gezocht naar alternatieve oplossingen voor de verkeerskundige situatie? Zou het mogelijk zijn om de Middelburgsestraat eenrichtingsverkeer, gedeeltelijk of geheel, te maken? Graag toelichten.
Ons antwoord: Zie ons antwoord op vraag 4. De aanbeveling van Goudappel B.V. is dat geen aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn. Het invoeren van eenrichtingsverkeer heeft grote impact op de verkeerscirculatie in de wijk. Daarnaast gaat de verkeerssnelheid bij eenrichtingsverkeer doorgaans omhoog, omdat er geen tegenliggend verkeer wordt verwacht. Tot slot vraagt het invoeren van eenrichtingsverkeer wederom om een complete herinrichting. Wij raden dit af.
Vraag 8: Is het college bereid om met de aanwonenden in gesprek te gaan om de verkeerssituatie in de Middelburgsestraat aan te pakken zodat het veiliger voor alle weggebruikers en bewoners wordt? Zo nee, waarom niet? Zo ja, graag een toelichting.
Ons antwoord: Ja, het college is bereid in gesprek te gaan met de bewoners over de ondervonden problematiek. Daarnaast worden interventienormen opgenomen in het aankomende Programma Mobiliteit. Zie ook het antwoord op vraag 4.
Zinloze vernieling boompjes
Artikel 34 vragen Partij Souburg-Ritthem over zinloze vernieling van jonge boompjes langs het Jaagpad
Naar aanleiding van gepleegde vernielingen heeft de PSR-fractie op 18 april 2024 vragen gesteld aan het college. Hieronder vindt u de vragen met de antwoorden.
Vraag 1 Heeft het college kennisgenomen van de vernielingen, die recent op het dijkje langs het Jaagpad tussen Vlissingen en Souburg aan gericht zijn?
Ons antwoord Ja, het college heeft kennis genomen van de vernielingen, die recent op het dijkje langs het Jaagpad tussen Vlissingen en Souburg aangericht zijn.
Vraag 2 Zijn deze jonge boompjes door de gemeente Vlissingen gepland? Zo ja, worden de vernielde boompjes vervangen? Zo niet gaat het college met de daarvoor verantwoordelijke partij in gesprek om de schade te herstellen. Graag toelichting
Ons antwoord Nee, de jonge boompjes zijn niet door de gemeente Vlissingen aangeplant. Deze groenstrook is van de Provincie Zeeland en de verwachting is dat de provincie daarop gepaste actie zal ondernemen. Wij zullen navragen of de provincie inderdaad op de hoogte is, of er actie ondernomen wordt en of er tot herplant zal worden overgegaan.
Vraag 3 Het is onmogelijk om de dader(s) achteraf te traceren en bestraffen. Welke mogelijkheden ziet het college om de verdere vernielingen te voorkomen? Graag toelichting
Ons antwoord Herplanten door de beheerder van de groenlocatie vanaf een doorsnede met een maat van 18-20 centimeter behoort tot de mogelijkheden om verdere vernielingen te voorkomen. Deze maat is moeilijker af te breken. Terug planten van een grotere maat (18-20) op deze zelfde locatie wordt overigens geen succes doordat de boompjes onder de bestaande bomen zijn aangeplant en dus gaan concurreren met deze bestaande bomen.
Vraag 4 Om duidelijkheid in de schadekosten te krijgen zou de PSR een overzicht(gemaakte kosten voor beplantingen eventuele herplantingkosten )willen ontvangen? Kan het college dit overzicht met toelichting aan de PSR verstrekken?
Ons antwoord Zie antwoord onder vraag 2
Participatie
Wie wel eens op het Oranjeplein in Souburg komt heeft het grote bord, wat de gemeente Vlissingen daar heeft geplaatst niet kunnen missen. Daarop staat een uitnodiging om mee te denken over de herinrichting van het Oranjeplein. Via de website Doemeevlissingen.nl kunt u het voorlopige ontwerp bekijken en ook op hierop reageren.
Bij de herinrichting van de Vlissingsestraat heeft de participatie op een andere manier plaatsgevonden. Kort geleden is er door ambtenaren vanuit het stadhuis een bezoek gebracht aan de inwoners van deze straat. Bij alle bewoners is aangebeld met de vraag of zij nog ideeën hadden over herinrichting die gepland staat voor 2025. 2 mooie voorbeelden van hoe onze gemeente ideeën ophaalt bij haar inwoners en probeert in te passen. Immers: Samen kunnen we meer!
Beleid Binnenhavens
- U schrijft dat de binnenhaven een belangrijk gebied is in de gemeente Vlissingen en dat daarbij goed onderhoud hoort. De artikel 12 inspecteur heeft de gemeente gedwongen een lager onderhoudsniveau te hanteren. Is dit niveau toereikend om de binnenhavens goed te onderhouden? Graag toelichting
Ons antwoord: De binnenhavens zijn onderdeel van de Kenniswerf en, zoals in het beleidsplan aangegeven, hebben ze een professionaliseringsslag nodig. Het binnenhavengebied moet uitstraling hebben en het gebied moet uitnodigen om te flaneren, op een bankje te gaan zitten, doorheen te wandelen. In de mate van het mogelijke proberen wij dit zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Denk daarbij aan onderhoud van bloembakken, taluds die worden gemaaid, onkruid dat wordt bestrijd. Dit is al een belangrijke basis en voor nu lijkt deze realistisch om te behalen - U schrijft dat er geen vaste ligplaatsen worden gerealiseerd. Blijft u bij dit standpunt mocht de bezetting dermate tegenvallen?
Ons antwoord: Onze havenmeester ontvangt met regelmaat verzoeken om schepen af te meren langs onze kade(s). In dat kader herkennen wij ons op dit moment niet in hetgeen u veronderstelt. Het aantal ligplaatsen aan de kades dat wij ter beschikking hebben, is daarnaast zeer gering. Het is op dit moment niet wenselijk om vaste ligplaatsen te realiseren omdat de gemeente zelf nog over weinig beschikbare kade beschikt. Het zou de gemeente belemmeren in haar eigen mogelijkheden, bijvoorbeeld die van de maritieme hubs. Ook met het oog op maritieme evenementen is het niet wenselijk om over geen ‘eigen’ kade te beschikken. Komende periode is vooral proefondervindelijk. We moeten ervaren wat de komende tijd ons brengt. Indien er weinig interesse is, kunnen we de koppen alsnog bij elkaar steken en kijken wat een mogelijke oplossing is. Wat de komende periode ook zal brengen; er zijn geen vaste ligplaatsen mogelijk aan de maritieme hubs. - Het experimenteren met nieuwe brandstoffen is niet een taak van de gemeente, maar de veiligheid wel. Hoe waarborgt de gemeente deze veiligheid?
Ons antwoord: Wat u stelt, is correct. Daarom staat er in dit beleidsstuk ook niet vermeld dat de gemeente een trekkende rol op zich wil nemen. We willen faciliteren waar nodig. Het is bijna onze plicht om ons open te stellen voor dergelijke nieuwe ontwikkelingen en initiatieven die mogelijk in aantocht zijn.
In deze case heeft de gemeente eerder een handhavende/controlerende rol. Wij wachten de ontwikkelingen/aanvragen van initiatiefnemers af. Ter verduidelijking: elektriciteit is ook een brandstof en daarvoor zijn al diverse voorzieningen in de binnenhaven. - U schrijft dat er nog geen duidelijk beeld kan worden gevormd over de baten, omdat nog niet alle havenonderdelen in gebruik zijn. Kunt u dan wel een schatting maken, wat de baten zouden kunnen zijn? Graag ontvangen wij een overzicht van de baten van alle havenonderdelen.
Ons antwoord: Zoals aangegeven in het beleidsplan is de Albionkade momenteel de enige kade waar liggelden binnenkomen op basis van volgtijdig gebruik. Op basis van de reserveringen die er momenteel zijn voor de Albionkade, is de verwachting dat de inkomsten voor 2024 uitkomen op €12.100,-. Voor de kades die privaatrechtelijk zijn verhuurd of worden verpacht, hebben wij reeds in de beantwoording van de art. 34 vragen van 20 november 2023 een overzicht aangeleverd met de daarbij horende inkomsten. Deze worden/zijn jaarlijks verhoogd op de wijze zoals dat contractueel is vastgelegd. Wat betreft de Houtkade en de Basaltkade, waar vanaf 2025 inkomsten worden verwacht, zijn de inkomsten afhankelijk van wanneer de renovatie gereed is alsook van de voorzieningen, zoals bolders die moeten worden aangebracht, om op deze locatie te kunnen afmeren. Ook de hoeveelheid aanvragen/reserveringen voor achtereenvolgend gebruik is hierop van invloed. Door deze onzekerheden is hiervoor nog geen inschatting te maken. - Er staat dat vandaag de dag de kade aan de Willem Ruysstraat nog eigendom is van de provincie. Is de gemeente voornemens deze te kopen?
Ons antwoord: Het klopt dat die kade nog eigendom is van de Provincie. De Gemeente Vlissingen is hierin geïnteresseerd en heeft zich aangeboden als kandidaat koper - U schrijft dat u nog geen lid bent van de Nederlandse Vereniging voor Binnenhavens (NVB), maar dat lidmaatschap wel gewenst zou zijn. Wat zijn de voordelen van dit lidmaatschap en wat zijn de kosten? Wat gaat het college doen om dit alsnog te realiseren? Of wat heeft u van de raad nodig om dit te kunnen realiseren?
Ons antwoord: De NVB houdt zich bezig met diverse dossiers die het beheer van binnenhavens betreffen. Ze volgt hierbij de in 2020 in samenwerking met de leden opgestelde Strategische Agenda, met als speerpunten Digitalisering, Bereikbaarheid, Duurzaam en Toekomstbestendig Havenbeleid, Samenwerking en Exploitatie, Energietransitie en Circulaire Economie.
De NVB heeft havenbeheerders als leden, vooral gemeenten en provincies, maar ook een aantal havenbedrijven. In Zeeland is dat North Sea Port. Ook provincie Zeeland is lid.
De NVB houdt zich dus met allerlei interessante onderwerpen bezig. Lidmaatschap kan daarom bijdragen aan de kwaliteit van het beheer in onze binnenhavens. Lidmaatschap zorgt ervoor dat we op de hoogte zijn van lopende zaken, zorgt voor kortere lijnen onderling, draagt bij aan goede onderlinge contacten tussen partners. Netwerking is in dezen ook niet onbelangrijk. Verder kan de NVB ons ondersteuning bieden waar nodig door de kennis en kunde waar ze over beschikt. Als maritieme stad in hart en nieren, met een binnenhaven waar zoveel potentieel in zit, mogen wij niet ontbreken in het lijstje van leden. Vlissingen moet verder op de kaart worden gezet. Aan ons werd medegedeeld dat de kosten van dit lidmaatschap enkele duizenden euro’s per jaar zijn. Ervan uitgaande dat enkele duizenden tweeduizend betekent, zullen dit de kosten op jaarbasis vormen.
Bomenkap Oranjeplein
Partij Souburg-Ritthem is behoorlijk geschrokken van de informatie, die wij in de beantwoording van onze schriftelijke vragen (commissie ruimte 28 maart 2024) hebben gelezen. Volgens de bijgesloten kaart zijn 20 historische bomen aan het afsterven! Deze prachtige, oude bomen zijn beeldbepalend voor het Oranjeplein en de oude kern van Souburg. De PSR vindt het ontoelaatbaar, dat alle historische bomen opgeofferd worden vanwege de naastgelegen nieuwbouw.
Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:
- Zijn de gevolgen van nieuwbouw (bijvoorbeeld de wateronttrekking uit de bodem) voorafgaand aan de nieuwbouw in kaart gebracht? Graag toelichting.
- Waarom is niet halverwege opnieuw een monitor uitgevoerd op de bomen? Graag toelichting.
- Het lijkt voor de PSR zinvol bovenstaande op te nemen in procedures om herhaling en kosten te voorkomen. Kan het college onze suggestie overnemen?
- Ontvangt WVO/Zorgstroom de rekening voor de nieuw te planten bomen? Of is de gemeente hier ook debet aan en moet zij bijdragen in de kosten? Graag toelichting.
- De PSR neemt aan dat er nieuwe bomen geplant worden, die al een groot formaat hebben. Anders gaat het jaren duren voordat een redelijk groen beeld op het Oranjeplein terugkomt. De PSR hoort hierover graag de mening van het college.
- Wanneer wordt de herplanting gestart?
Leven en dood
Jaarlijks worden in ons land 10.000 mensen getroffen door een plotse hartstilstand. Dit kan iedereen thuis, op straat, op het werk of op het sportveld onverwachts overkomen. Het is erg belangrijk om binnen de zes minuten na een hartaanval met de reanimatie te starten. Een snelle reanimatie met het gebruik van een AED vergroot de overlevingskans aanzienlijk.
Om een fatale afloop te voorkomen investeert de gemeente in een “hartveilig” (preventie) beleid. PSR vindt het onacceptabel dat een groep onbeschofte jongeren, voor de zoveelste keer, het AED-toestel op het Oranjeplein ‘s nachts probeert te vernielen. Hierdoor spelen ze met mensenlevens. Telkens herstellen buurtbewoners de AED en maken deze weer gebruiksklaar. PSR keurt dit vandalisme met klem af en doet een oproep aan jongeren in onze gemeente: Blijf van alle AED-toestellen af! Want deze levensreddende apparaten kunnen letterlijk het verschil maken tussen leven en dood van jouw familieleden, vrienden of je buren!